Захист починається відразу після ДТП: поведінка водія на місці і під час оформлення аварії 11.01.2011

Дуже часто під час оформлення ДТП учасники припускаються грубих помилок у своїй юридичній позиції. І нерідко вони призводять до звинувачення, часто необґрунтованого. Ці помилки згодом так і не вдається виправити. Тому ази поведінки на місці події варто знати кожному водієві.

Захист починається відразу після ДТП: поведінка водія на місці і під час оформлення аварії

 

Типова помилка багатьох: учасник пригоди намагається дати пояснення відразу і якомога докладно. Так поводяться під впливом шоку. Психологічно подолати його непросто, проте врахуйте: у вас немає часу на переживання і права на помилку. Сам факт ДТП повинен мобілізувати ваші нерви та інтелект, щоб діяти надзвичайно точно. Емоції у такій ситуації лише нашкодять.

Відразу після аварії необхідно зафіксувати обставини місця ДТП. Водії, які намагаються втекти з місця події, насправді нітрохи не полегшують свого становища. Ймовірність того, що їх знайдуть (і додатково покарають) досить висока. А ось відсутність на місці пригоди, неучасть в оформленні ДТП заберуть найважливіші можливості захисту.

Активно діяти можна лише у тому випадку, якщо сам водій не постраждав внаслідок ДТП. Але якщо це так — ні секунди втрачати не можна.

Перше, що слід зробити після зупинки транспортного засобу, озирнутися навколо й швидко оцінити обстановку. Звернути увагу на ті моменти, які дозволять згодом захиститися від імовірних звинувачень (вони можливі навіть тоді, якщо на перший погляд здається, що винний інший учасник події).

Може статися, що коли ви будете оглядати місце події, пошкодження своєї машини або кинетеся до іншого учасника аварії, повз проїде автомобіль зі свідками, які змогли б довести вашу невинуватість. У такому разі потрібно записати його номер. Свідки-пішоходи (крім випадків, коли вони опинилися винуватцями аварії) зазвичай залишаються на місці трохи довше, принаймні їхні дані можна взяти після надання допомоги постраждалим, коли взагалі зрозуміло, чи є такі. Але втрата перших кількох секунд може обійтися дуже дорого…

Про передбачений ПДР обов'язок не переміщати транспортні засоби та інші предмети (крім випадків, коли це необхідно для надання медичної допомоги постраждалим) треба сказати окремо. Як би не квапили це зробити інші учасники руху, так чинити не можна. І Правилами дорожнього руху заборонено, і цінні докази можна втратити.

Далі слід викликати ДАІ та інші екстрені служби (за потреби). Після чого зазвичай починається власне процес оформлення ДТП. І тут водій вважає за головне дати якомога докладніші свідчення. Але це є помилкою з кількох причин.

По-перше, основним є правильна фіксація працівниками ДАІ обставин місця події. Дуже часто одна неточна лінія на схемі або цифра змінює висновки про винуватість учасників пригоди на 180 градусів. А проблема правильної фіксації обстановки місця події дійсно існує. На це і треба звертати особливу увагу під час складання документів, насамперед схеми, контролювати кожен крок, а підписуючи документ, не соромитися робити свої зауваження, якщо такі є.

По-друге, на місці події слід уникати давати пояснення. Потрібно пам'ятати, що людина має право відмовитися свідчити про себе, близьких або членів родини на підставі ст. 63 Конституції. Ніяких пояснень такого рішення закон не вимагає, проте в розмові з даішниками або в документах ДТП пояснити свою відмову свідчити саме зараз можне станом стресу, погіршенням самопочуття тощо.

По-третє, якщо все-таки вирішили давати пояснення, то робити це треба без подробиць. Вказати, що саме сталося, акцентувати увагу на неправомірні дії інших учасників ДТП чи інших осіб (наприклад, дорожніх служб), якщо такі мали місце. Але ні в якому разі не називати жодних конкретних цифр, приміром, дистанції, на якій виявлена ​​перешкода, тощо.

Причин тут декілька, і вони зумовлюють небажання давати пояснення по гарячих слідах. Річ у тім, що в аварійній ситуації водій керується окоміром, а не точними вимірами відстані. Тому нерідко під час порівняння свідчень з'ясовується, що одна людина назвала відстань у 30 метрів, інша — у 10. Згодом ці дані розглядатиме судово-автотехнічна експертиза, і дії водія можуть бути неправильно оцінені на підставі його ж неточних цифр.

Виправити такі помилки набагато важче, ніж не робити їх. Тим більше, що слідчі та судді чомусь схильні більше вірити параметрам, викладеним саме на місці події. При цьому природний стан стресу до уваги не беруть. Перші пояснення краще давати так, щоб згодом їх можна було доповнити, а не міняти, до чого слідчі і судді ставляться вкрай негативно.

Тому не буде перебільшенням сказати, що на перших етапах провадження у справі про ДТП деяку тактичну перевагу має той учасник події, який за перших свідчень надав менше інформації. По суті, дав менше зброї проти самого себе.

Зрозуміло, буде корисним присутність на місці події адвоката, який може проконсультувати водія, вказати, на що звернути увагу і як поводитися.

Тож якщо така можливість існує, звернутися до адвоката слід на перших етапах оформлення ДТП, причому краще до того, хто спеціалізується саме на цих справах, оскільки в іншому випадку специфічні аспекти, важливі для подальшої оцінки, зокрема експертної, можуть залишитися непоміченими і неврахованими.

Безумовно, дотримання цих правил в жодному разі не позбавляє від обвинувачення у скоєнні ДТП. Як справедливого, так і несправедливого, зумовленого упередженістю або низькою кваліфікацією посадових осіб. Однак значно знизити ймовірність такого результату, а якщо не вдалося його уникнути — збільшити ефективність захисту.


FAQ для автовласників