Все про реєстрацію прав на нерухоме майно в Україні

Обов'язковою умовою виникнення прав на нерухоме майно є їх державна реєстрація в установленому порядку. Реєстрації підлягає не тільки право власності та інші речові права на нерухоме майно (наприклад, сервітути), але і їх обтяження (наприклад, іпотека). Як зареєструвати право на нерухоме майно або його обтяження, куди для цього звертатися і які документи слід надати? - розповість Prostopravo

Яке майно відноситься до нерухомого?

Для початку з'ясуємо, яке майно відноситься до нерухомості. Відповідно до статті 181 Цивільного Кодексу України (ЦКУ) до нерухомих речей (нерухоме майно, нерухомість) належать земельні ділянки, а також об'єкти, розташовані на земельній ділянці, переміщення яких є неможливим без їх знецінення та зміни їх призначення. Простіше кажучи, це земля і споруди на ній побудовані: підприємство як цілісний майновий комплекс, житлові будинки, квартири, житлові та нежитлові приміщення і т.д. Окремо варто виділити об'єкти незавершеного будівництва - вони теж можуть бути предметом угоди, наприклад, купівлі-продажу. До нерухомості також відносяться такі об'єкти, як морські судна і космічні кораблі, але нас в розрізі даної статті вони цікавити не будуть.

До рухомого майна відносяться об'єкти, які можна вільно переміщувати у просторі.

Момент виникнення права власності та інших прав на нерухомість

Згідно зі статтею 182 ЦКУ право власності та інші речові права на нерухомі речі, обтяження цих прав, їх виникнення, перехід і припинення підлягають державній реєстрації.

Відповідно до частини четвертої статті 334 ЦКУ права на нерухоме майно, які підлягають державній реєстрації, виникають з моменту такої реєстрації.

Відповідно до статті 4 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» державній реєстрації прав підлягають:

1) право власності;

2) речові права, похідні від права власності:

  • право користування (сервітут);
  • право користування земельною ділянкою для сільськогосподарських потреб (емфітевзис)
  • право забудови земельної ділянки (суперфіцій);
  • право господарського відання;
  • право оперативного управління;
  • право постійного користування та право оренди (суборенди) земельної ділянки;
  • право користування (найму, оренди) будівлею або іншими капітальними спорудам (їх окремими частинами), що виникає на підставі договору найму (оренди) будівлі або іншої капітальної споруди (їх окремої частини), укладеного на строк не менше трьох років;
  • іпотека;
  • право довірчої власності;
  • інші речові права відповідно до закону;

3) право власності на об'єкт незавершеного будівництва;

4) заборона відчуження і арешт нерухомого майна, податкова застава, предметом якої є нерухоме майно, та інші обтяження.

Таким чином, реєстрація прав на нерухоме майно - не просто формальність, а необхідність. Без реєстрації, скажімо, прав власності, людина не стає повноправним власником нерухомого майна.

Речові права на нерухоме майно, які виникли до 2013 року, визнаються дійсними, якщо їх реєстрація була проведена відповідно до законодавства, яке діяло на момент їх виникнення або на момент виникнення таких прав відповідно до законодавства державна реєстрація прав не була потрібна.

Хто реєструє нерухоме майно в Україні?

Повноваженнями щодо реєстрації нерухомого майна наділені:

  • державний реєстратор - громадянин України, який має вищу юридичну освіту;
  • нотаріус;
  • державний і приватний виконавці - у разі реєстрації обтяжень при примусовому виконанні рішення суду, а також реєстрації припинення іпотеки в разі продажу майна з аукціону.

При нотаріальному посвідченні угоди, нотаріус здійснює і державну реєстрацію права на нерухоме майно. Звертатися в інший орган для реєстрації права на нерухомість в цьому випадку немає необхідності.

Угоди, на підставі яких відбувається перехід права власності на нерухоме майно:

Купівля-продаж. За договором купівлі-продажу одна сторона (продавець) передає або зобов'язується передати майно (товар) у власність другій стороні (покупцеві), а покупець приймає або зобов'язується прийняти майно (товар) і сплатити за нього певну грошову суму.

Дарування. За договором дарування одна сторона (дарувальник) передає або зобов'язується передати в майбутньому другій стороні (обдаровуваному) безоплатно майно у власність.

Рента. За договором ренти одна сторона (одержувач ренти) передає другій стороні (платникові ренти) у власність майно, а платник ренти взамін цього зобов'язується періодично виплачувати одержувачеві ренту у вигляді певної грошової суми або в іншій формі.

Довічне утримання (догляд). За договором довічного утримання (догляду) одна сторона (відчужувач) передає другій стороні (набувачеві) у власність житловий будинок, квартиру або їх частину, інше нерухоме майно або рухоме майно, яке має значну цінність, взамін чого набувач зобов'язується забезпечувати відчужувача утриманням та (або) доглядом довічно.

Після укладення однієї з цих угод, нотаріус, до якого сторони звернулися для її посвідчення, внесе зміни до Реєстру - зареєструє право власності за новим власником.

Порядок проведення реєстрації прав на нерухомість

Для здійснення державної реєстрації прав на нерухоме майно, слід звернутися до суб'єкта державної реєстрації (Центр надання адміністративних послуг - ЦНАП) або до нотаріуса із заявою.

Заява про державну реєстрацію прав подається окремо по кожному об'єкту нерухомого майна. Виняток: у разі набуття права власності на житловий будинок, будівлю або споруду з одночасним набуттям прав на земельну ділянку, на якій вони розташовані, подається одна заява про державну реєстрацію прав на такі об'єкти.

До заяви додаються документи, перелік яких залежить від того, яке право реєструється і документ, що підтверджує внесення плати за реєстрацію.

Документи, необхідні для реєстрації права власності на окремий об'єкт нерухомості (житлове приміщення, квартиру):

  1. Паспорт громадянина України, копія
  2. Ідентифікаційний код платника податків, копія
  3. У разі придбання майнових прав на об'єкт нерухомості документом, що підтверджує набуття у власність закріпленого за особою об'єкта будівництва, є договір купівлі-продажу майнових прав
  4. У разі набуття особою безпроцентних облігацій, за якими базовим товаром є одиниця нерухомості, документами, що підтверджують придбання у власність, є договір купівлі-продажу облігацій та документ, згідно з яким здійснилося закріплення
  5. У разі участі особи в фонді фінансування будівництва документом, що підтверджує набуття у власність закріпленого за особою об'єкта будівництва, є видана керівником такого фонду довідка про право довірителя на набуття у власність об'єкта інвестування
  6. Документ, що підтверджує набуття у власність особою закріпленого за особою об'єкта інвестування, передбачений законодавством (інвестиційний договір, договір про пайову участь, договір купівлі-продажу майнових прав, довідка з кооперативу про членство і сплату внеску в повному обсязі і т.п.)
  7. Технічний паспорт на об'єкт нерухомого майна.

Для реєстрації права власності на новобудову:

  1. Паспорт громадянина України, копія
  2. Ідентифікаційний код + копія
  3. договір про спільну діяльність або договір простого товариства
  4. письмову заява співвласників про розподіл часток у спільній власності на новий об'єкт нерухомого майна
  5. документ, що підтверджує повноваження уповноваженої особи (довіреність)
  6. відомості про кадастровий номер
  7. довідка (виписка) з Реєстру адрес про присвоєння поштової адреси
  8. технічний паспорт на об'єкт нерухомого майна
  9. документ, що засвідчує прийняття в експлуатацію закінченого будівництвом об'єкта.

Для реєстрації права власності на новосформовану земельну ділянку:

  1. Паспорт громадянина України, копія
  2. Ідентифікаційний код платника податків, копія
  3. рішення суду, яке набрало законної сили
  4. державний акт
  5. свідоцтво про право власності
  6. свідоцтво про право на спадщину
  7. договір дарування
  8. договір купівлі-продажу
  9. правовстановлюючий документ на земельну ділянку
  10. документ, що підтверджує повноваження уповноваженої особи
  11. виписка з Державного земельного кадастру
  12. рішення органу виконавчої влади, органу місцевого самоврядування про затвердження документації із землеустрою

Для державної реєстрації реконструйованого об'єкта:

  1. Паспорт громадянина України, копія
  2. Ідентифікаційний код платника податків, копія
  3. Договір про спільну діяльність або договір простого товариства (у разі, коли державна реєстрація проводиться щодо майна, реконструкція якого здійснювалася в результаті спільної діяльності)
  4. Письмова заява або договір співвласників про розподіл часток у спільній власності на реконструйований об'єкт нерухомого майна (в разі, коли державна реєстрація проводиться щодо майна, яке купується у спільну часткову власність)
  5. технічний паспорт
  6. Декларація або сертифікат готовності об'єкта до експлуатації
  7. Документ, що засвідчує право власності на об'єкт нерухомого майна до його реконструкції (крім випадків, коли право власності на такий об'єкт уже зареєстровано в Державному реєстрі прав).

Для реєстрації права власності за рішенням суду:

  1. Паспорт громадянина України, копія
  2. Ідентифікаційний код платника податків, копія
  3. Документ, що підтверджує повноваження уповноваженої особи, копія
  4. рішення суду
  5. технічний паспорт

Для реєстрації права власності у зв'язку з передачею у власність юридичної особи в якості внеску:

  1. Паспорт громадянина України, копія
  2. Ідентифікаційний код платника податків, копія
  3. Документ, що підтверджує повноваження уповноваженої особи, копія
  4. згода дружини
  5. Письмова згода всіх співвласників
  6. Рішення органу або особи, уповноваженої установчими документами юридичної особи або законом
  7. Акт прийому-передачі майна або інший документ, що підтверджує факт передачі такого майна (протокол, рішення загальних зборів, рішення суду)
  8. Документ, що засвідчує право власності особи на майно, яке передається у власність юридичної особи (крім випадку, коли право власності на таке майно вже зареєстровано в Державному реєстрі прав).

Для реєстрації права власності на індивідуальні споруди, побудовані до 5 серпня 1993 року:

  1. Паспорт громадянина України, копія
  2. Ідентифікаційний код платника податків, копія
  3. Документ, що підтверджує повноваження уповноваженої особи, копія
  4. Документ про присвоєння поштової адреси
  5. Технічний паспорт на об'єкт нерухомого майна
  6. Виписка з домової книги, надана виконавчим органом сільської ради (якщо такий орган не створено, - сільським головою), селищної, міської ради або відповідною архівною установою

Для державної реєстрації права власності на об'єкт незавершеного будівництва, придбаний за договором:

  1. Паспорт громадянина України, копія
  2. Ідентифікаційний код платника податків, копія
  3. Документ, що підтверджує повноваження уповноваженої особи, копія
  4. Відповідний договір (купівлі-продажу, договір поступки).

Для реєстрації обтяження нерухомого майна:

  1. Паспорт громадянина України, копія
  2. Ідентифікаційний код платника податків, копія
  3. Документ, що підтверджує повноваження уповноваженої особи, копія
  4. Договір, укладений в порядку, визначеному законом, яким встановлюється обтяження прав на нерухоме майно або його дублікат
  5. Рішення органу місцевого самоврядування про віднесення об'єктів нерухомого майна до застарілого житлового фонду
  6. Документ, на якому нотаріусом вчинено напис про накладення заборони на відчуження нерухомого майна
  7. Рішення державного виконавця щодо обтяження прав на нерухоме майно
  8. Рішення суду по обтяженню прав на нерухоме майно, яке набрало законної сили
  9. Документи, що підтверджують виникнення, перехід і припинення обтяжень прав на нерухоме майно

В які терміни проводиться державна реєстрація прав на нерухомість?

Державна реєстрація права власності та інших речових прав (крім іпотеки) проводиться в строк, що не перевищує п'яти робочих днів з дня реєстрації відповідної заяви в Державному реєстрі прав. За бажанням заявника реєстрація може бути проведена швидше, в термін від двох годин до двох робочих днів, але розмір плати за послуги з реєстрації при цьому буде значно вище.

Державна реєстрація обтяжень, іпотек прав проводиться в строк, що не перевищує двох робочих днів з дня реєстрації заяви.

Державна реєстрація прав у результаті вчинення нотаріальної дії нотаріусом проводиться невідкладно після завершення нотаріальної дії.

Результат розгляду заяви про реєстрацію права на нерухомість

В результаті реєстрації права на нерухоме майно заявник отримує: рішення державного реєстратора; витяг з Державного реєстру прав про проведену державну реєстрацію прав в електронній або в паперовій формі.

Витяг з Державного реєстру прав про проведену державну реєстрацію прав за бажанням заявника надається у паперовій формі. Такий витяг в паперовій формі надається з проставленням підпису та печатки державного реєстратора. При цьому, документи складені в електронній та паперовій формі мають однакову юридичну силу.

Опубліковано на сайті: 09.11.2017

Автор: Катерина Гутгарц

Джерело: http://www.prostopravo.com.ua





Подпишитесь на рассылку сайта, это бесплатно!
Всего подписчиков -





Простоправо ТВ