П'ять причин, чому українці не будуть отримувати пенсій

Проведення пенсійної реформи є однією з ключових умов Міжнародного валютного фонду. Як відомо, Кабінет Міністрів уже затвердив відповідний законопроект і вніс його на розгляд парламенту. Правда, Верховна Рада не поспішає з прийняттям рішення, хоча її до цього спонукають і посли країн G7 в Україні. Проаналізуємо, що ж зміниться в соціальному забезпеченні, якщо нардепи все ж дослухаються до закликів з-за кордону.

Поразка чи перемога?

Кабмін відповідні проекти законів щодо підвищення пенсій (№6614), внесення змін до Митного, Податкового, Бюджетного кодексів з питань пенсійного забезпечення та підвищення пенсій (№№6615, 6616, 6617) вніс до ВР в кінці червня. Хоча інформаційна підтримка пенсійної реформи почалася заздалегідь. Однак не тільки пересічному громадянину, а й фахівцям важко відокремити обіцяні урядом «котлети» від цілком очевидних «мух».

Так, за проектом, вже з наступного року посиляться вимоги, дотримання яких дасть право хоча б на мінімальну пенсію. У Кабміні не приховують, що в результаті зміни розрахунку пенсій понад 5 млн. пенсіонерів втратять у доходах. Правда, обіцяють встановити доплату до попереднього розміру, оскільки законодавство виключає зменшення розміру вже призначеної пенсії.

«Проведення перерахунку не вирішить проблеми диспропорцій у розмірах пенсій. Майже у 15% з 5600000 пенсіонерів підвищення не буде більше 100 грн., Що не є адекватним нинішнім умовам. При цьому 5 млн. пенсіонерів (майже 42%) взагалі не дочекаються зростання пенсій », - йдеться у висновку експертів.

Замасковане підвищення віку

Також, як зазначають фахівці, щоб і населення не дратувати, і вимоги МВФ виконати, Уряд приховав фактичне підвищення пенсійного віку під маркою збільшення на 10 років страхового стажу, необхідного для призначення мінімальної пенсії.

Так, вже з 2018-го він складе 25 років і буде рости щорічно, поки в 2028-му не зупиниться на позначці 35 років. Тобто якщо сьогодні працівники набувають право на пенсію тоді, коли досягли 60 років і мають страховий стаж 15 років, то в 2018-му цього буде мало.

Де взяти додаткові 10 років стажу? Або працювати далі, або купити його, як пропонує уряд. Так, проект передбачає, що громадяни, яким не вистачає років до мінімальної межі, отримають можливість оплатити внески за відсутній стаж (не більше 5 років).

Коефіцієнт страхового стажу

Починаючи з 1 січня 2019 особам, які будуть мати страховий стаж 15 років, пенсія за віком призначатиметься лише з 65 років. Особи, які не матимуть такого стажу, після досягнення 65 років мають право на призначення державної соціальної допомоги за сукупним доходом сім'ї.

У наступні роки на пенсію будуть претендувати громадяни, які прийшли на ринок праці після 1990 року. Багато з них довгий час не працювали або працювали або працюють в тіньовому секторі економіки або за кордоном, і більшість з них не зможуть вийти на пенсію в 60 років, тому для таких осіб вводиться приховане підвищення пенсійного віку.

У пакеті урядових проектів закладено зниження показника оцінки одного року страхового стажу з 1,35 до 1%. Про що мова? Сьогодні у формулі розрахунку пенсій кожен рік страхового стажу множиться на 1,35%. Після реформи він щорічно буде збільшуватися на 1%. Через зниження коефіцієнта страхового стажу ті, хто вийде на пенсію з 2018 року, будуть отримувати менше, ніж сьогодні.

Заморожування середньої зарплати

За прогнозами Міністерства соціальної політики, нові пенсійні виплати в наступному році отримають лише 191,2 тис. осіб (з урахуванням збільшення страхового стажу), що на третину менше, ніж за діючими умовами. При цьому середній їх розмір складе 2083,92 грн.

Як припускає Кабінет Міністрів, в 2018-м вийдуть на пенсію 70% осіб, які досягли 60 років, в 2028-м - 55% таких осіб, 40% тих, кому виповниться 63 роки, і 5% осіб, які доживуть до 65.

Занепокоєння експертів викликає також те, що, крім підвищення вимог до страхового стажу для обчислення розміру пенсій в наступні роки пропонується «заморозити» показник середньої заробітної плати на рівні 3764,40 грн.

Без вислуги і спецпенсій

Проект пенсійної реформи передбачає з 1 січня 2018 скасування спеціальних пенсій для державних службовців, суддів, науковців та інших категорій. Всі вони переводяться на загальну систему накопичення пенсій. Що, власне, вже відбулося, зокрема у держслужбовців.

Крім того, скасовується право на призначення пенсії за вислугу років для працівників освіти, охорони здоров'я, соціального захисту, прокурорських працівників і ін. Ці категорії могли вийти на пенсію достроково - за 5-10 років до настання пенсійного віку. Виняток зробили тільки для військовослужбовців та працівників силових органів.

Останній раз скористатися достроковим виходом на пенсію зможуть тільки лікарі і вчителі, які за станом на 1.10.2017 матимуть необхідний стаж роботи. На думку фахівців, запропонований інструмент - це ще один спосіб, який дозволить Уряду зменшити навантаження на Пенсійний фонд.

Виняток становитимуть категорії так званих списків №№1 і 2. Однак і тут є певна заковика. Чинне законодавство виписано так, що зараз ці особи мають право виходити на пенсію достроково - за 5 (10) років до настання пенсійного віку. Через подовження страхового стажу пенсійний вік розмивається. Тому з часом більшість людей буде виходити на пенсію в 65 років, а «пільговики» - на 10 або 15 років раніше.

Накопичувальна система

Тобто перед Урядом фактично стоїть завдання обмежити кількість людей, які сьогодні мають право на пенсію, або відстрочити цей момент якомога далі на майбутнє. А ще і спробувати заробити на цьому.

Після реформування солідарної системи пенсійного забезпечення влада планує паралельно ввести ще й накопичувальну. Це означає, що кожен українець, молодше 35 років, почне переводити частину своєї зарплати на майбутню старість. Ці кошти будуть акумулюватися на індивідуальному рахунку, скористатися якими можна буде виключно після виходу на пенсію.

Протягом 5 років (з 2017 до 2022) відсоток відрахувань буде поступово зростати - з 2 до 7%. При цьому збережуться і внески на солідарну пенсійну систему. Таким чином, при одночасному збереженні і солідарною, і накопичувальної систем деяким категоріям громадян доведеться на пенсійне забезпечення віддавати від 24 до 29%.

Хибна панацея

Головний мінус накопичувальної системи в тому, що на повну потужність вона запрацює ще нескоро і дасть результат не раніше, ніж через пару десятків років, а долати проблему з пенсіями Уряду потрібно вже зараз.

Перехідний же період триватиме щонайменше вдвічі довше. Він почнеться тоді, коли перша працююча особа внесе частину коштів не в солідарний фонд, а в накопичувальний. А закінчиться - коли помре остання людина, яка отримує пенсію виключно з солідарної системи. Як не крути, а менш ніж 50 років не виходить. Півстоліття держава буде змушена компенсувати витрати перехідного періоду Пенсійному фонду.

З тим, що накопичувальна система не на часі і не вирішить проблем з дефіцитом бюджету ПФ, погоджуються майже 2/3 респондентів, яких «ЗіБ» опитав в Фейсбуці. Але Уряду діватися нікуди: або реформа, або транш від МВФ. І вибір тут очевидний.

Опубліковано на сайті: 21.07.2017

Автор: Юрий Иванов

Джерело: http://zib.com.ua/ru/






Простоправо ТВ