Особливості реєстрації торгових марок, що містять назву "Україна"

Досить багато підприємців хотіли б одержати правову охорону на торгові марки, що містять в собі офіційну назву держави "Україна". В чому особливості реєстрації таких торгових марок, з якими труднощами може зіткнутися заявник і які витрати понесе в процесі нам допомагала розібратися Тетяна Трембовская, директор патентно-юридичної Агенції "ГОЛДМАРК".

Для початку розберемося, що законодавець має на увазі під «офіційною назвою держави «Україна». Для цього ми звернемося до Правил погодження питань про внесення позначення, що містить офіційну назву держави «Україна», до знака для товарів і послуг , затверджених Наказом Міністерства освіти і науки від 04.08.2010 р. № 790 (далі по тексту - Правила).

Отже, це:

  • офіційна назва держави «Україна», написана літерами українського та / або будь-якого іншого алфавіту;
  • використання міжнародного коду України «UA»;
  • а також імітація офіційної назви держави «Україна», написана літерами українського та / або будь-якого іншого алфавіту

Слід пам'ятати, що реєстрація таких торгових марок має свої особливості. Саме про них піде мова в даній статті.

По-перше, відповідно до Постанови КМУ України від 23.12.2004 р. № 1716 «Про затвердження Порядку сплати зборів за дії, пов'язані з охороною прав на об'єкти інтелектуальної власності», за включення до знака для товарів і послуг позначення, що відображує назву держави «Україна», додатково стягується державний збір у розмірі 6000 грн. І це крім основних держзборів, які необхідно сплатити заявнику при реєстрації торговельної марки. Таким чином, це перший стримуючий фактор на шляху одержання правової охорони таких торгових марок. Перший, але далеко не єдиний фактор.

По-друге, існує спеціальна Комісія щодо погодження питань про внесення позначення, що містить офіційну назву держави «Україна», до знака для товарів і послуг, яка є постійно діючим органом Міністерства освіти і науки України (далі по тексту - Комісія). Завданням Комісії є розгляд клопотань заявників про можливість внесення назви «Україна» на знак для товарів і послуг. За результатами розгляду такого клопотання, яке, в свою чергу, може бути подана тільки щодо одного знака, Комісія приймає те чи інше рішення.

Згода на внесення до знака для товарів і послуг назви «Україна» надається виключно:

  • фізичним особам-підприємцям, зареєстрованим у встановленому законодавством України порядку;
  • юридичним особам, створеним у встановленому законодавством України порядку.

До того ж, згода на внесення до знака для товарів і послуг назви «Україна» надається при наявності таких факторів:

  • використання офіційної назви держави "Україна" як елемента знака для товарів і послуг не суперечитиме публічному порядку, принципам гуманності й моралі, сприятиме інтересам держави та не вводитиме в оману громадськість щодо особи, яка виробляє товар або надає послуги;
  • товари і послуги, щодо яких передбачається використання такого знака для товарів і послуг, повинні мати промислову, освітню, наукову, культурну чи художню цінність;
  • види товарів і / або послуг, які виробляє та / або надає заявник, є унікальними, притаманними лише Україні;
  • заявник займає домінуюче положення на ринку України щодо товарів та / або послуг, для яких передбачається використання такої торговельної марки;
  • заявник здійснює зовнішньоекономічну діяльність та в своїй групі товарів та / або послуг зовнішньоекономічної діяльності займає домінуюче положення;
  • тривалість діяльності заявника на ринку України або світовому ринку щодо таких товарів і / або послуг становить не менше 5-ти років.

Важливо відзначити, що під час розгляду клопотання про надання згоди Комісією враховуються окремі фактори або сукупність таких факторів.

Документами, що підтверджують наявність вищезазначених факторів, можуть бути, зокрема:

  • документи, що підтверджують визнання якості товарів та / або послуг заявника на національному та / або міжнародному рівні за результатами його участі в виставках, конкурсах, конференціях, семінарах (копії дипломів, грамот, нагород тощо);
  • відомості про діяльність заявника в інтересах України, опубліковані в офіційних засобах масової інформації.

Остаточні результати розгляду клопотання Комісією, відображаються в рішенні Комісії.

Слід зазначити, що нові Правила істотно посилили умови надання правової охорони таким позначенням, але разом з тим, вони їх і конкретизували. Оскільки відповідно до раніше діючих, вже втратили силу Правил, до клопотання заявник повинен був докласти «лист від відповідного центрального органу виконавчої влади, який містить підтримку клопотання по суті, а також інформацію щодо діяльності заявника; інші матеріали, які заявник вважає за доцільне надати для отримання згоди». На ділі ж це означало, як у російській народній казці, «іди туди - не знаю куди, принеси те - не знаю що».

Таким чином, процедура реєстрації торговельних марок, до складу яких входить позначення, що містить офіційну назву держави «Україна», має свої особливості. У зв'язку з цим, перед подачею заявки на реєстрацію такої торговельної марки, ми рекомендуємо ретельно подумати про доцільність включення до складу торгової марки офіційної назви держави «Україна».

Опубліковано на сайті: 27.05.2013

Автор: Трембовецька Тетяна, Директор патентно-юридичної Агенції "ГОЛДМАРК"

Джерело: http://www.prostopravo.com.ua/






Простоправо ТВ








Рекомендуем