Порядок надання невідкладної медичної допомоги згідно із ЗУ "Про екстрену медичну допомогу"

1 січня 2013 року набув чинності Закон України "Про екстрену медичну допомогу", а також низка підзаконних нормативних актів щодо надання населенню екстреної медичної допомоги. Як надають невідкладну медичну допомогу населенню України з початку 2013 року, з'ясовував Prostopravo.com.ua

Екстрена медична допомога згідно із ЗУ «Про екстрену медичну допомогу» полягає в здійсненні працівниками системи екстреної медичної допомоги невідкладних організаційних, діагностичних і лікувальних заходів, спрямованих на порятунок і збереження життя людини в невідкладному стані і мінімізацію наслідків впливу такого стану на здоров'я.

Закон встановлює право кожного громадянина України і будь-якої іншої особи на території України на безкоштовну, доступну, вчасну та якісну екстрену медичну допомогу. Це право передбачає можливість здійснити виклик екстреної медичної допомоги, звернутися по екстрену медичну допомогу в найближче відділення екстреної (невідкладної) медичної допомоги або іншого закладу охорони здоров'я, повідомити лікарю або працівнику найближчої установи охорони здоров'я незалежно від форми власності і підпорядкування про свій невідкладний стан або про невідкладний стан іншої людини.

До речі, у разі виявлення людини в невідкладному стані, яка не може особисто звернутися по екстрену медичну допомогу за відсутності медичних працівників на місці події будь-яка людина зобов'язана:

  • негайно здійснити виклик екстреної медичної допомоги або повідомити про виявлення людини в невідкладному стані і про місце події працівнику найближчої установи охорони здоров'я або будь-якій особі, яка зобов'язана надавати долікаську допомогу і перебуває поблизу місця події;
  • за можливості надати виявленій людині в невідкладному стані необхідну допомогу, зокрема шляхом перевезення такої людини до найближчого до місця події відділення екстреної (невідкладної) медичної допомоги або іншого закладу охорони здоров'я, в якому може бути забезпечене надання необхідної медичної допомоги.

Більше того, кожен, хто виявив людину в невідкладному стані, має право звернутися до підприємств, установ і організацій із проханням надати транспортний засіб для перевезення такої людини до найближчого до місця події відділення екстреної (невідкладної) медичної допомоги або іншої установи охорони здоров'я. А підприємства, фізичні особи-підприємці, а також водії зобов'язані забезпечити безкоштовне перевезення наявним у них транспортом людини, що перебуває в невідкладному стані.

Медичні працівники відділення екстреної (невідкладної) медичної допомоги зобов'язані надати екстрену медичну допомогу пацієнту з моменту прибуття такого пацієнта в це відділення незалежно від того, супроводжує його бригада швидкої (невідкладної) медичної допомоги чи інші особи.

Відмова у прийнятті пацієнта, який потребує екстреної медичної допомоги, або невчасне надання екстреної медичної допомоги пацієнту не допускається і тягне за собою відповідальність, встановлену законом.

Система екстреної медичної допомоги складається з центрів екстреної медичної допомоги та медицини катастроф, станцій швидкої (невідкладної) медичної допомоги, бригад швидкої (невідкладної) медичної допомоги і відділень швидкої (невідкладної) медичної допомоги.

Усі виклики екстреної медичної допомоги надходять в оперативно-диспетчерську службу центру екстреної медичної допомоги і медицини катастроф, яка обробляє інформацію про подію та стан пацієнта і передає виклик на станцію екстреної медичної допомоги і відповідній бригаді екстреної медичної допомоги, а також визначає установу охорони здоров'я, куди бригада повинна доставити пацієнта.

Виклик екстреної медичної допомоги здійснюється безкоштовно за єдиним телефонним номером виклику екстреної медичної допомоги 103 або за єдиним телефонним номером виклику екстреної допомоги 112.

Всі звернення залежно від стану пацієнта діляться на екстрені і неекстрені.

У разі екстреного звернення бригада швидкої медичної допомоги має прибути на місце події протягом 10 хвилин, а в населених пунктах за межами міста — 20 хвилин з моменту отримання звернення. З урахуванням метеорологічних умов, сезонних особливостей та епідеміологічної ситуації, а також стану доріг ці нормативи можуть бути перевищені, але не більше ніж на 10 хвилин.

До категорії екстрених належать звернення щодо пацієнта, який перебуває в невідкладному стані, що супроводжуються непритомністю; судомами; раптовим захворюванням дихання; раптовим болем у ділянці серця; блювотою кров'ю; гострим болем у черевній порожнині; зовнішньою кровотечею; ознаками гострих інфекційних захворювань; гострими психічними розладами, які загрожують життю і здоров'ю пацієнта і/або інших осіб. До категорії екстрених також належать стани, зумовлені всіма видами травм (поранення, переломи, вивихи, опіки, важкі удари, травми голови); ураженням електричним струмом, блискавкою, тепловими ударами, переохолодженням, асфіксією всіх видів (утоплення, попадання сторонніх предметів у дихальні шляхи); ушкодженням різної етіології під час надзвичайних ситуацій (дорожньо-транспортні пригоди, аварії на виробництві, стихійні лиха тощо); отруєннями, укусами тварин, змій, павуків і комах; порушенням нормального перебігу вагітності (передчасні пологи, кровотеча та ін.).

До категорії екстрених належать також звернення медичних працівників з транспортування пацієнтів, які перебувають у стані, що потребує обов’язкового медичного супроводу і термінової шпиталізації в стаціонарі установ охорони здоров'я.

До категорії не екстрених належать звернення щодо пацієнта, стан якого не є нагальним і супроводжується раптовим підвищенням температури тіла з кашлем, нежиттю, болем у горлі; головним болем, запамороченням, слабкістю; болем у попереку, суглобах (радикуліт, остеохондроз, артрит, артроз та ін.); підвищенням артеріального тиску; больовим синдромом у онкологічних хворих; алкогольним, наркотичним, токсичним абстинентним синдромом. Також до категорії не екстрених належать виклики, пов'язані із загостренням хронічних захворювань у пацієнтів, що перебувають під наглядом сімейного або дільничного лікаря з приводу гіпертонічної хвороби, виразки шлунку і дванадцятипалої кишки, хронічного запалення печінки, жовчного міхура, кишечника, хвороби нирок, суглобів тощо.

Диспетчер оперативно-диспетчерської служби центру екстреної медичної допомоги і медицини катастроф, отримавши такий виклик, перенаправляє звернення, що належать до категорії неекстрених, у відповідні установи охорони здоров'я первинної медико-санітарної допомоги, і лише за відсутності такої можливості направляє до пацієнта бригаду швидкої (невідкладної) медичної допомоги, яка не виконує екстрені виклики, протягом 1 години з моменту отримання звернення.

Не пропустіть нові статті!





Видео дня

2-х летний малыш любит бросать. Смотрите, что получилось, когда родители купили ему баскетбольное кольцо!


Следить за успехами малыша можно на канале BasketBoy TV. Подписывайтесь!