Як покупцеві захистити свої права: обмін і повернення якісного і неякісного товару, гарантійний термін

Розбиратися, які права має споживач при купівлі ним товару належної якості, що робити, якщо товар виявився неякісним, в яких випадках продавець зобов'язаний провести гарантійний ремонт, оформити повернення або обмін товару протягом 14 днів, вирішив Prostopravo. Попри те що більшість українців знають, що вони як споживачі товарів і послуг мають право на захист своїх прав, проаналізувавши запитання наших читачів, можна зробити висновок, що далеко не всі знають свої права покупців і вміють ними користуватися.

Права та обов'язки споживачів

Кожен споживач має знати, що, згідно зі ст. 4 Закону України «Про права споживача» (надалі — Закон), купуючи, замовляючи або використовуючи продукцію, яку реалізують на території України, він має право на:

  • захист своїх прав державою (здійснюють управління захисту прав споживачів, органи Держспоживстандарту, судові органи);
  • належну якість продукції та обслуговування;
  • безпеку продукції;
  • необхідну, доступну, достовірну та вчасну інформацію про продукцію, її кількість, якість, асортимент, а також про її виробника (виконавця, продавця);
  • відшкодування майнової та моральної шкоди, завданої через недоліки продукції (дефекту), відповідно до закону;
  • звернутися до суду та інших уповноважених державних органів по захист порушених прав;
  • об'єднатися в громадські організації споживачів (об'єднання споживачів).

Водночас споживачі зобов'язані:

  1. перед використанням товару уважно ознайомитися з правилами експлуатації, викладеними в наданій виробником (продавцем, виконавцем) документації на товар;
  2. за необхідності роз’яснення умов та правил використання товару до початку використання товару звернутися за роз'ясненнями до продавця (виробника, виконавця) або до іншої вказаної в експлуатаційній документації особи, що виконує їхні функції;
  3. користуватися товаром згідно з його цільовим призначенням і дотримуватися умов (вимог, норм, правил), встановлених виробником товару (виконавцем) в експлуатаційній документації;
  4. з метою запобігання негативних для споживача наслідків використання товару застосовувати передбачені виробником засоби безпеки з дотриманням передбачених експлуатаційною документацією спеціальних правил, а за відсутності таких правил у документації дотримуватися звичайних розумних заходів безпеки, встановлених для таких товарів.

Права споживача за придбанні товару належної якості

Відповідно до ст. 9 Закону споживач має право обміняти непродовольчий товар належної якості на аналогічний у продавця, у якого він був придбаний, якщо товар не задовольнив його за формою, габаритами, фасоном, кольором, розміром або з інших причин не може бути використаний за призначенням.

Споживач має право на обмін товару належної якості протягом 14 днів, не рахуючи дня купівлі, якщо продавець не оголосив довший термін. Обмін товару належної якості провадиться, якщо він не використовувався і якщо збережено його товарний вигляд, споживчі властивості, пломби, ярлики, а також розрахунковий документ, виданий споживачеві разом із проданим товаром.

Перелік товарів, що не підлягають обміну (поверненню), затверджує Кабінет Міністрів України.

Якщо на момент обміну аналогічного товару немає в продажу, споживач має право або придбати інші товари з наявного асортименту з відповідним перерахуванням вартості, або розірвати договір і одержати назад гроші за вартістю поверненого товару, або здійснити обмін товару на аналогічний за надходженні його у продаж. Продавець зобов'язаний у день надходження товару в продаж повідомити про це споживача, який вимагає обміну товару.

Таким чином, обміняти непродовольчий товар належної якості на інший, аналогічний, можна, якщо:

  • з моменту придбання пройшло не більше 14 днів;
  • товар не використовувався;
  • збережені товарний вигляд товару, його споживчі властивості, пломби, ярлики тощо;
  • зберігся розрахунковий документ, який споживач отримав разом із товаром;
  • товар не входить у перелік тих, що не підлягають обміну.

Повернути товар належної якості і забрати гроші можна, якщо дотримані всі вищезгадані умови, і аналогічного товару, необхідного покупцеві, немає у продажу.

При розірванні договору купівлі-продажу розрахунки із споживачем провадять, зважаючи на вартість товару на час його придбання. Гроші, сплачені за товар, повертають споживачеві в день розірвання договору, а за неможливості повернути гроші в день розірвання договору — в інший строк за домовленістю сторін, але не пізніше семи днів.

На замітку любителям час від часу брати в магазинах товар напрокат і потім повертати його назад, мовляв, не підійшов: зазвичай, якщо річ має товарний вигляд, магазин без проблем візьме її назад, але якщо продавець засумнівається і проведе експертизу, яка покаже, що товар використовували, горе-махінатору законно відмовлять в обміні або поверненні товару.

Якщо товар виявився неякісним...

Кожен товар має свій гарантійний термін, протягом якого виробник (виконавець) зобов'язаний забезпечити належну роботу (застосування, використання) продукції, в тому числі комплектуючих виробів. Гарантійний термін встановлюють нормативно-правові акти, нормативні документи та договори.

При цьому гарантійний термін на комплектуючі вироби має бути не менше, ніж гарантія на основний виріб, якщо інше не передбачено нормативно-правовими актами, нормативними документами або договором.

Вказують гарантійний термін у паспорті на продукцію, на етикетці або в будь-якому іншому документі, що додають до продукції.

Для продукції, споживчі властивості якої можуть з часом погіршуватися і загрожувати життю, здоров'ю, майну споживачів і довкіллю, встановлюють строк придатності, який вказують на етикетках, упаковці або в інших документах, що додають до товару за продажу, і який вважають гарантійним терміном.

Термін придатності обчислюють з дня виготовлення, який також вказують на етикетці або в інших документах, і визначають або часом, протягом якого товар є придатним для використання, або датою, до настання якої товар є придатним для використання.

Продаж товарів, на яких строк придатності не зазначений або вказаний з порушенням вимог нормативних документів, а також товарів, строк придатності яких сплив, заборонений!

На сезонні товари (одяг, хутряні та інші вироби) гарантійний строк обчислюють з початку відповідного сезону, який встановлює Кабінет Міністрів України. Приміром, гарантійний термін на зимове взуття обчислюють з 15 листопада, а на літнє — з 15 травня.

За продажу товарів за зразками, поштою, а також у випадках, коли час укладення договору купівлі-продажу і час передання товару споживачеві не збігаються, гарантійний строк обчислюють від дня передання товару споживачеві, а якщо товар потребує спеціального встановлення (підключення) чи складання — з дня їх виконання, а якщо день передання, встановлення (підключення) або складання товару, а також передання нерухомого майна встановити неможливо або якщо майно перебувало у споживача до укладення договору купівлі-продажу — з дня укладення договору купівлі-продажу.

Щодо продукції, на яку гарантійні строки або строк придатності не встановлено, споживач має право ставити продавцю (виробнику, виконавцю) відповідні вимоги, якщо недоліки виявили протягом двох років, а щодо об'єкта будівництва — не пізніше десяти років з дня передання їх споживачеві.

За виконанні гарантійного ремонту гарантійний термін збільшується на час перебування продукції в ремонті. Зазначений час обчислюють від дня, коли споживач звернувся з вимогою про усунення недоліків. За обміну товару його гарантійний строк обчислюють заново з дня обміну.

Гарантійне зобов'язання не припиняється в разі неможливості виконання такого зобов'язання через відсутність необхідних для його виконання матеріалів, комплектуючих і запасних частин.

Згідно зі ст. 8 Закону у разі виявлення протягом встановленого гарантійного строку недоліків споживач, в порядку та у строки, що встановлені законодавством, має право вимагати:

  1. пропорційного зменшення ціни;
  2. безоплатного усунення недоліків товару в розумний строк;
  3. відшкодування витрат на усунення недоліків товару.

У разі виявлення протягом встановленого гарантійного строку істотних недоліків, які виникли з провини виробника товару (продавця, виконавця), або фальсифікації товару, підтвердженої за необхідності висновком експертизи, споживач у порядку та у строки, що встановлені законодавством і на підставі обов'язкових для сторін правил чи договору, має право за своїм вибором вимагати від продавця або виробника:

  1. розірвати договір та повернути сплачені за товар гроші;
  2. вимагати заміни товару на такий самий або на аналогічний, що наявний у продавця (виробника).

Ці вимоги висувають на вибір споживача продавцю за місцем купівлі товару, виробнику або підприємству, яке задовольняє ці вимоги за місцем перебування споживача.

Споживач має право висувати одну з вимог, а в разі її невиконання — заявити іншу.

Продавець, виробник (підприємство, що задовольняє вимоги споживача) зобов'язаний прийняти товар неналежної якості у споживача і задовольнити його вимоги.

Доставка великогабаритних товарів і товарів вагою понад п'ять кілограмів продавцю, виробнику (підприємству, що задовольняє вимоги споживача) та їх повернення споживачеві здійснюють за рахунок продавця, виробника (підприємства, що задовольняє вимоги споживача).

За наявності товару вимога споживача про його заміну підлягає негайному задоволенню, а в разі виникнення потреби перевірити якість — протягом 14 днів або за домовленістю сторін.

За відсутності товару вимога споживача про його заміну підлягає задоволенню у двомісячний строк з моменту подання відповідної заяви. Якщо задовольнити вимогу споживача про заміну товару у призначений строк неможливо, споживач має право за своїм вибором висунути продавцю, виробнику (підприємству, що виконує їхні функції) інші вимоги.

Під час заміни товару з недоліками на товар аналогічної марки (моделі, артикулу, модифікації) належної якості, ціна на який змінилася, перерахунок вартості не проводять.

Під час заміни товару з недоліками на такий самий товар іншої марки (моделі, артикулу, модифікації) належної якості перерахунок вартості товару з недоліками у разі підвищення ціни проводять, зважаючи на його вартість на час обміну, а в разі зниження ціни — на вартість на час купівлі.

За розірванні договору розрахунки зі споживачем у разі підвищення ціни на товар проводять, зважаючи на його вартість на час висування відповідної вимоги, а в разі зниження ціни — на вартість товару на час купівлі. Гроші, сплачені за товар, повертають споживачеві в день розірвання договору, а в разі неможливості повернути гроші в день розірвання договору — в інший строк за домовленістю сторін, але не пізніше семи днів.

За умови придбання споживачем продовольчих товарів неналежної якості продавець зобов'язаний замінити їх на товари належної якості або повернути споживачеві сплачені ним гроші, якщо недоліки виявлено в межах терміну придатності.

При висуненні споживачем вимоги про безоплатне усунення недоліків товару вони повинні бути усунуті протягом 14 днів з дати її висунення або за згодою сторін в інший термін.

За письмовою вимогою споживача на час ремонту йому надають (з доставкою) товар аналогічної марки (моделі, артикулу, модифікації) незалежно від моделі. Для цього продавець, виробник (підприємство, що задовольняє вимоги споживача) зобов'язані створювати обмінний фонд товарів. Перелік таких товарів визначає Кабінет Міністрів України.

За кожний день затримки виконання вимоги про надання товару аналогічної марки (моделі, артикулу, модифікації) та за кожний день затримки усунення недоліків понад установленого строку (14 днів) споживачеві виплачують неустойку в розмірі 1% від вартості товару.

При усуненні недоліків шляхом заміни комплектуючого виробу або складової частини товару, на які встановлено гарантійні терміни, гарантійний термін на новий комплектуючий виріб і складову частину обчислюють від дня видачі споживачеві товару після ремонту.

Споживач має право висунути виробнику (продавцю) вимогу про безоплатне усунення недоліків товару після закінчення гарантійного терміну. Цю вимогу можна висунути протягом встановленого строку служби, а якщо такий не встановлено — протягом 10 років, якщо в товарі були виявлені недоліки (істотні недоліки), яких припустився виробник.

Вимоги споживача розглядають після пред'явлення споживачем розрахункового документа, а щодо товарів, на які встановлено гарантійний термін, — технічного паспорта чи іншого документа, що його замінює, з позначкою про дату продажу.

Вимоги споживача не підлягають задоволенню, якщо продавець, виробник (підприємство, що задовольняє вимоги споживача) доведе, що недоліки товару виникли внаслідок порушення споживачем правил користування товаром або його зберігання. При цьому споживач має право брати участь у перевірці якості товару особисто або через свого представника.

Коли під час гарантійного терміну необхідно визначити причини втрати якості продукції, продавець (виконавець, виробник) зобов'язаний у триденний термін з дня отримання від споживача письмової згоди провести експертизу продукції. Її проводять за рахунок продавця (виконавця, виробника). Якщо у висновках експертизи буде доведено, що недоліки виникли після передання продукції споживачеві через порушення ним встановлених правил використання, зберігання чи транспортування, дій третіх осіб, вимоги споживача не задовольняють, а споживач зобов'язаний відшкодувати продавцю (виконавцю, підприємству, яке виконує його функції) витрати на проведення експертизи. Споживач, продавець (виконавець, виробник) мають право на оскарження висновків експертизи у судовому порядку.

Порада споживачеві: не нехтувати своїм правом і погоджуватися на проведення такої експертизи, адже в разі незадоволення продавцем, виконавцем або виробником вимог споживача саме висновок експертизи буде доказом законності таких вимог у суді. Ба більше, навіть якщо експертизу не проводили, але споживач давав свою згоду на її проведення, тягар доведення втрати якості товару через провину споживача в суді буде покладено на продавця (виробника). Така експертиза може бути призначена і в судовому порядку, але в такому випадку оплачувати її буде та сторона, яка клопотала про її призначення. У подальшому суд своїм рішенням може покласти витрати на проведення експертизи на сторону, яка програла.

Опубліковано на сайті: 21.03.2013

Автор: Катерина Гутгарц

Джерело: http://www.prostopravo.com.ua/





Подпишитесь на рассылку сайта, это бесплатно!
Всего подписчиков -





Простоправо ТВ








Рекомендуем