Як споживачу захистити свої права. Частина 2: інформація про товар, покупки на розпродажі і з примусу

Як часто Вам доводилося купувати товар, який згодом виявився непотрібним? Чи траплялося, що, прийшовши з покупкою додому, Ви дивувалися, навіщо це придбали, і як це продавцю вдалося Вас умовити? Prostopravo.com.ua дізнавався, як споживачу відстояти свої права, якщо через продавця він купив непотрібну або непідходящу річ

Право споживача на інформацію про продукцію

Наприклад, Ви купили в магазині нібито непромокальні, як запевняв продавець, черевики. Взули їх у дощову погоду — туфлі промокли. Повернути їх у магазин Ви не можете, бо взуття вже носили. Або придбали за порадою продавця кухонний комбайн з соковижималкою. Прийшли додому, розпакували — потрібної Вам функції у приладі немає, а упаковку вже викинули. Хоча товар не бракований, працює справно, тож у магазині відмовляються прийняти його назад і повернути гроші. Що робити в таких випадках? Звернемося до того самого Закону України «Про захист прав споживача».

Згідно зі ст. 15 Закону України «Про захист прав споживача» кожен споживач має право на одержання необхідної, доступної, достовірної та вчасної інформації про продукцію, що забезпечує можливість її свідомого і компетентного вибору. Інформація повинна бути надана споживачеві до придбання ним товару чи замовлення роботи або послуги.

Така інформація про продукцію повинна містити:

  1. найменування товару, найменування або відтворення знака для товарів і послуг, за якими їх реалізують;
  2. найменування нормативних документів, вимогам яких повинна відповідати вітчизняна продукція;
  3. дані про основні властивості продукції, а щодо харчів — про склад (разом із переліком використаної під час виготовлення сировини, у тому числі харчових добавок), номінальну кількість (маса, розмір тощо), харчову та енергетичну цінність, умови використання та застереження щодо вживання окремими категоріями споживачів, а також іншу інформацію, що поширюється на конкретний продукт;
  4. відомості про вміст шкідливих для здоров'я речовин, які встановлені нормативно-правовими актами, та застереження щодо застосування окремої продукції, якщо такі застереження встановлені нормативно-правовими актами;
  5. відмітку про наявність або відсутність у складі харчів генетично модифікованих компонентів;
  6. дані про ціну (тариф), умови та правила придбання продукції;
  7. дату виготовлення;
  8. відомості про умови зберігання;
  9. гарантійні зобов'язання виробника (виконавця);
  10. правила та умови ефективного і безпечного використання продукції;
  11. термін придатності (термін служби) товару (наслідків роботи), відомості про необхідні дії споживача після їх закінчення, а також про можливі наслідки в разі невиконання цих дій;
  12. найменування та місце розташування виробника (виконавця, продавця) і підприємства, яке здійснює його функції щодо прийняття претензій від споживача, а також проводить ремонт і технічне обслуговування.

Цю інформацію доводить до відома споживачів виробник (виконавець, продавець) у супровідній документації, що додають до продукції, на етикетці, а також у маркуванні або іншим способом (у доступній наочній формі), прийнятим для окремих видів продукції або в окремих сферах обслуговування.

Коли надання недостовірної, неповної або невчасної інформації про продукцію та про виробника (виконавця, продавця) спричинило придбання продукції, яка не має потрібних споживачу властивостей, споживач має право розірвати договір і вимагати відшкодування завданих йому збитків (ч. 7 ст. 15 Закону).

Якщо ж наданням недостовірної, неповної або несвоєчасної інформації була завдана шкода життю, здоров'ю або майну споживача, він має право вимагати відшкодування збитків, завданих йому, а також природним об'єктам, які перебувають у його володінні на праві власності або на інших підставах, передбачених законом або договором.

Невеликий приклад із практики. Апеляційний суд Івано-Франківської області розглядав справу № 22-ц-1495/2007 р., в якій позивачка вимагала повернення коштів за придбаний нею товар — мотокоси, про яку продавець не надав повної і достовірної інформації щодо неможливості її використання для косіння трави в полі. Позивачка пояснила, що мала намір придбати косарку для косіння трави та заготівлі сіна на присадибній ділянці площею 2 га. Продавець переконав її в тому, що їй потрібна мотокоса, яку позивач і придбала. Уже вдома позивачка зрозуміла, що ця косарка малої потужності і може бути використана лише для косіння газонів, але не в полі. Продавець відмовився повернути кошти за проданий товар. Тому позивачка звернулася до суду з вимогою про повернення коштів за товар і відшкодування моральної шкоди. Суд першої інстанції в задоволенні позовних вимог відмовив повністю, тоді яка Апеляційний суд Івано-Франківської області позов задовольнив, стягнув з відповідача вартість мотокоси і моральну шкоду в розмірі 1000 грн.

При цьому суд брав до уваги, що, в ч. 1 ст. 15 Закону України «Про захист прав споживачів» йдеться, що споживач має право на одержання необхідної, достовірної та вчасної інформації про продукцію, що забезпечує можливість її свідомого і компетентного вибору. Така інформація має бути надана споживачеві до придбання ним товару. Згідно з ч. 9 ст. 15 Закону за розгляду вимог споживача про відшкодування збитків, завданих наданням недостовірної чи неповної інформації про продукцію або несумлінної реклами, необхідно зважати на те, що у споживача немає спеціальних знань про властивості та характеристики продукції, яку він купує. Об'єктивними доказами у справі було доведено, що цю вимогу закону за продажу товару позивачці не виконали.

Це привабливе слово «знижка»

Яскраві барвисті вітрини з обіцянкою небаченого «падіння» цін здатні привернути увагу не лише завзятих шопоголиків. Саме під час розпродажів зазвичай купують найбільшу кількість непотрібних речей, які за інших умов Ви і не думали брати.

При цьому покупцеві слід пам'ятати, що відповідно до ч. 4,5 ст. 15 Закону вживання понять «знижка» або «зменшена ціна» або інших аналогічних за значенням дозволяється тільки з додержанням таких умов:

  1. якщо їх застосовують щодо продукції, яку безпосередньо реалізує суб'єкт господарювання;
  2. якщо таку знижку або зменшення ціни застосовують протягом певного і обмеженого періоду;
  3. якщо ціна продукції нижче, ніж її звичайна ціна.

Вживання поняття «розпродаж» або будь-яких інших аналогічних дозволяється, тільки якщо:

  1. здійснюється розпродаж усіх товарів у межах певного місця або чітко визначеної групи товарів;
  2. якщо тривалість розпродажу обмежена в часі;
  3. якщо ціни товарів, що підлягають розпродажу, менше, ніж їхні звичайні ціни.

Після публічного сповіщення про проведення розпродажу, застосування знижок або зменшення ціни треба поінформувати споживачів про ціну продукції, яка була встановлена до початку проведення відповідного розпродажу, застосування знижок або зменшення ціни, а також ціну цієї продукції, встановлену після їх початку.

Але на практиці обіцяна знижка у 70% насправді становить 20-30%, а деякі продавці взагалі не вказують на цінниках ціну зі знижкою, дозволяючи покупцям займатися самостійними підрахунками.

Бувають інші ситуації: на ціннику в магазині одна ціна, а на касі — зовсім інша, вища. Особливо цим грішать продуктові супермаркети, адже, купуючи велику кількість продуктів, Ви навряд чи звернете увагу на невідповідність цін окремих позицій у чеку.

У всіх описаних вище випадках має місце порушення прав споживача на достовірну інформацію про ціну на товар. Якщо Ви виявили щось подібне в магазині, сміливо вимагайте книгу скарг і пропозицій, а також звертайтеся в місцеве управління із захисту прав споживачів. Управління із захисту прав споживачів проведе перевірку магазину і здійснить контрольну закупівлю. Якщо виявлять порушення, продавця оштрафують, а споживач зможе вимагати відшкодування моральної шкоди, завданої порушенням його прав.

До речі, таке популярне твердження продавця про те, що придбаний товар зі знижкою або на розпродажі не підлягає обміну та поверненню, не відповідає істині. Виняток становлять тільки випадки придбання уціненого товару з недоліками, про що покупець був повідомлений продавцем.

У такому випадку Ви не можете вимагати заміни або повернення товару через виявлений дефект. Наприклад, Ви купили кофтинку з відірваним ґудзиком за заниженою ціною, про що було вказано на етикетці. У всіх інших випадках вимоги покупця про обмін або повернення товару, купленого на розпродажі або зі знижкою, підлягають задоволенню.

Якщо продавець надто нав'язливий...

Напевно, Вам не раз дзвонили, приходили додому, пропонуючи якісь послуги або товари. У таких випадках деякі воліють погодитися на покупку, аби їх залишили в спокої. І мало хто знає, що згідно зі ст. 19 Закону України «Про захист прав споживача» такі дії кваліфікують як нечесна (агресивна) підприємницька практика.

Так, агресивною вважається підприємницька практика, яка містить елементи примусу, докучання або неналежного впливу і істотно впливає або може вплинути на свободу вибору або поведінку споживача щодо придбання продукції.

До агресивних, зокрема, належать такі форми підприємницької практики:

  1. створення враження, що споживач не може покинути приміщення продавця (виконавця) без укладення договору або здійснення оплати;
  2. здійснення тривалих і/або періодичних візитів у житло споживача, незважаючи на вимогу споживача про припинення таких дій або залишення житла;
  3. здійснення постійних телефонних, факсимільних, електронних або інших повідомлень без згоди споживача;
  4. вимога оплати продукції, поставленої продавцем (виконавцем), якщо споживач не давав прямої і недвозначної згоди на її придбання.

Цей перелік не є вичерпним.

Операції, здійснені з використанням нечесної підприємницької практики, є недійсними з усіма наслідками!

У більшості випадків, якщо Ви прямо вкажете настирливому продавцеві на порушення Ваших прав і пообіцяєте поскаржитися в управління захисту прав споживачів, дзвінки та візити додому припиняться. Ну, а якщо ні — сміливо пишіть скаргу.

Опубліковано на сайті: 26.03.2013

Автор: Катерина Гутгарц

Джерело: http://www.prostopravo.com.ua/





Подпишитесь на рассылку сайта, это бесплатно!
Всего подписчиков -





Простоправо ТВ








Рекомендуем