Всіх покупців б / у авто зобов'яжуть за 10 днів пройти обов'язкове ТО: новації техогляду на 2022 рік 14.04.2021

У 2022 році в Україні повинен повернутися обов'язковий техогляд (ТО) для некомерційного легкового транспорту. 5 квітня Міністерство інфраструктури (МІУ) зробило ще один крок до мети, опублікувавши третю редакцію відповідного законопрокту. // 14.04.2021

Експерти чекають повернення ТО з настороженістю, згадуючи про поширену корупцію при перевірках, що стала причиною їх скасування в 2011 році.

Однак, як розповіли UBR.ua представники діючих центрів техконтролю, "торгівля талончиками" - не єдине зло, яке загрожує автомобілістам у разі прийняття проєкту закону в нинішньому вигляді і найближчим часом.

Справа в тому, що кількість сертифікованих станцій техобслуговування не дозволить задовольнити різко зрослий попит на послугу. Якщо керуватися текстом документа, то пройти перевірку в перший рік дії закону можуть зобов'язати близько половини автопарку - тобто 3-4 млн машин.

У той же час центрів обов'язкового техконтролю в Україні зараз близько 730.

Якщо не враховувати їх нерівномірний розподіл по різних регіонах країни, на кожне підприємство припадає близько 4 тис. перевірок на рік - при тому, що на даний момент за цей період вони надають послугу для близько 1 тис. одиниць комерційного і вантажного транспорту.

Через збільшення попиту і підвищеної зайнятості значно підскочити може і ціна послуги, і час її надання. А якщо не пройти перевірку вчасно, і продовжити їздити на автомобілі, виникне ризик отримати штраф у розмірі 1,7 тис. грн.

Ці проблеми могло б вирішити поява більшого числа компаній на українському ринку - однак розроблений МІУ проєкт закону лише ставить перешкоди для своєчасного початку їх роботи.

Коли потрібно буде проходити ТО

Зобов'язання повернути ТО Україна взяла на себе в рамках Асоціації з Євросоюзом - вона передбачає імплементацію в українське законодавство ряду директив ЄС через 5 років після вступу угоди в силу, що сталося в кінці 2016 року.

До них відноситься і директива 2014/45, яка зобов'язує весь автотранспорт проходити регулярний ТО і прописується порядок процедури.

Її положення, що стосується термінів проходження техогляду для легкового некомерційного транспорту (до 8 сидінь, не рахуючи водія), вказує, що такі транспортні засоби повинні проходити його кожні 4 роки після першої реєстрації, потім - кожні 2 роки.

Цю норму законопроект МІУ повторює, але - з нюансом. Пропонується наступна черговість проходження перевірок:

  • ті транспортні засоби, остання цифра року першої реєстрації яких парна і нуль (2008, 2010 і т.д.), повинні будуть відвідати техцентр в рік, що закінчується на парну цифру і нуль;
  • зворотна ситуація з непарними числами - власники автомобілів, наприклад, зареєстрованих в Україні в 2009 або 2011 році, повинні будуть підтвердити експлуатаційну придатність в 2023.

Підрахувати рівень додаткового навантаження, з якою зіткнуться вітчизняні техцентри після введення ТО для некомерційних машин, можна лише приблизно - в міністерстві інфраструктури своїх оцінок не наводять.

Однак для цього завдання можна зважити кілька факторів.

З одного боку, до обов'язкового ТО, якщо він буде введений з 1 січня 2022 року, повинні бути готові всі машини, зареєстровані 1 січня 2018 або до цього. Проходити його покладається протягом місяця від дати першої реєстрації - тобто, якщо авто зареєстровано 1 січня 2018 року, то це необхідно буде зробити до 1 лютого 2022.

З іншого, середній вік українських авто значно старше і становить 22,7 років, а найбільш поширеним роком їх випуску є 2008. При цьому потрібно враховувати, що дата першої реєстрації машини в Україні може відрізнятися від року, коли вона була зроблена.

У той же час, згідно з аналітичною запискою, прикріпленою до законопроекту МІУ, на сьогоднішній день українськими дорогами їздять 6,9 млн легкових автомобілів.

Частково в їх число входять і вже зобов'язані проходити техогляд комерційні ТЗ, яких, вказує МІУ, сьогодні зареєстровано 176,6 тис. одиниць - відповідно вони додаткове навантаження на ринок не зроблять.

Але крім них вже сьогодні відвідують техцентри вантажні транспортні засоби та автобуси, яких разом налічується до 1,5 млн штук.

У коментарі UBR.ua глава громадської організації "Суб'єкти тестування транспорту на придатність до експлуатації" (СТТ) Ігор Черненко засумнівався в точності цих цифр, нагадавши дані Головного сервісного центру МВС, за якими тільки за 2019 рік в Україні було проведено 727 тис. техперевірок.

Однак і це не всі ТС, які повинні будуть проходити техогляд. Згідно із законопроєктом, незалежно від дати першої реєстрації, такий обов'язок матимуть:

  • нові власники автомобілів протягом 10 днів після їх перереєстрації на своє ім'я;
  • після ДТП, в ході яких було пошкоджено елементи машини, що впливають на безпеку водіння (підвіски, системи управління, подушки безпеки, системи гальмування, в разі деформації кузова);
  • в разі виявлення істотних несправностей під час придорожньої перевірки, яка також вводиться законопроєктом.

Підсумовуючи вищесказане, можна зробити висновок, що вже в перший рік дії закону обов'язкову перевірку повинна пройти якщо не половина українського автопарку, то ненабагато менша його частина.

Машинам ніде буде проходити ТО

Як помітили нам в компанії Tehosmotr.kiev.ua зазвичай експлуатаційна перевірка легкової машини проходить в районі 40 хвилин. За день вони встигають зробити послугу для близько 20 автомобілів, а працюють шість днів на тиждень.

Відповідно, в такому режимі техогляд в компанії можуть провести для 6,2 тис. машин за рік.

Правда, далеко не всі підприємства здатні провести таку кількість перевірок, так як паралельно надають і інші послуги - наприклад, сертифікують авто, пригнані з ЄС або США.

Ігор Черненко переконаний, що якщо до центрів в перший рік обов'язкового техогляду звернуться 3-4 млн нових клієнтів, то підприємства не впораються з таким потоком.

"Цим машинам ніде буде його проходити. Наприкінці грудня 2020 року офіційними даними в Україні працювало близько 730 центрів техогляду. Якщо врахувати, що ринок становить 727 тис. Машин на рік, то одна станція закриває близько 1 тис. ТО в цей період. Якщо ринок збільшиться на 3-4 млн, то нам знадобиться принаймні 2-3 тис. нових станцій ", - аналізує Черненко.

Погіршує ситуацію і нерівномірний розподіл підприємств в різних регіонах країни. За словами Черненка, більшість компаній працюють в Києві і великих обласних центрах. В інших областях іноді доводиться по кілька станцій на район.

Недолік діючих підприємств і ризик отримати штраф за їзду без ТО (в законопроєкті - 100 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або 1,7 тис. грн) може привести до ажіотажного попиту, а все разом - створити передумови для виникнення черг на техогляд і здорожити послугу.

Сьогодні вона для легкових автомобілів комерційного призначення становить близько 1 тис. грн.

Аналогічна ситуація, згадує Черненко, вже була в 2019 році, коли МІУ видала акредитацію тільки 10 компаніям в сфері сертифікації авто і їх техконтролю.

"Тоді черзі на станції досягали 3-4 тижнів. Ціну ставили хто на що здатний - і 3, і 5 тисяч гривень", - каже Черненко.

Обов'язковий техогляд пропонують відстрочити

Зростання попиту простимулює відкриття нових техцентров, але оперативно почати роботу в діючих умовах вони не зможуть. Як пояснює глава СТТ Ігор Черненко, навіть зараз процедура акредитації підприємств займає близько року. Законопроект же МІУ механізм доступу підприємців до цього виду діяльності робить ще більш складним і непрозорим.

"За законопроектом для того, щоб підприємець міг почати роботу в цій сфері, йому необхідно буде отримати висновок в ДП" Державтотрансндіпроект ". Зараз воно контролює компанії, які проводять техогляд для міжнародних перевезень - але таких станцій в Україні 22. У цього держпідприємства просто немає потужностей , щоб забезпечити роботу як діючих 730 станцій, так і нових, яких повинно з'явиться 2-3 тисячі ", - розповідає Черненко.

Одночасно з цим МІУ прописує додаткові вимоги для інспекторів, які проводять Техконтроль.

Якщо зараз акредитацію на роботу отримує безпосередньо компанія, то в разі прийняття законопроєкту атестуватися повинні будуть і самі фахівці. Однак в документі не прописано ні вимог для них, ні механізму навчання. Також не вказано відповідальний за напрямок держорган.

Така можливість, зауважує Черненко, встановлюється лише для "саморегулівних організацій у сфері обов'язкового технічного контролю" - тобто приймати іспити у інспекторів, які виконують державну функцію, буде добровільне об'єднання підприємств.

На переконання глави СТТ, щоб підготувати грунт для нормального функціонування ринку, часу до 2022 року вже не вистачить. Реалістичніше встановити строком введення ТО 2023-2024 рік - а до цього часу виправити всі вищеописані законодавчі прогалини.


Пошук юридичних послуг для автовласників
Послуга
Кількість пропозицій
Середня ціна, грн

8

кількість пропозицій

середня ціна, грн

6

кількість пропозицій

середня ціна, грн

6

кількість пропозицій

середня ціна, грн

6

кількість пропозицій

середня ціна, грн

Горячие предложения

Bookeeper

295 грн. у місяць

Онлайн бухгалтерія

для ФОП і малого бізнесу

перші 30 днів безкоштовно!

Кредиты на карту

более 30 онлайн-сервисов!

Ставка - от 0.01%

Срок - до 180 дней

Сумма - до 20 000 грн.

Документы - паспорт и код

Хочете отримувати повідомлення на ваш email, коли ми опублікуємо нові статті?

також стежити за оновленнями сайту можна в Facebook Instagram Twitter Viber Telegram

Путівники

Купівля та продаж авто в Україні від А до Я

Як правильно оформити договір купівлі-продажу транспортного засобу і на що при цьому процесі оформлення слід звернути увагу, тонкощі процедури реєстрації авто дізнавався Prostopravo.com.ua

Пошук юристів і держорганізацій по великих містах