Як оскаржити дії інспектора ДАІ в суді? 28.03.2011

Напевно, найнеприємніше, що може трапитися в дорозі (без урахування, борони Боже, ДТП), це складання інспектором ДАІ протоколу щодо водія. Потому зазвичай — штраф або позбавлення водійських прав. Однак законодавець надав водієві достатньо прав, щоб той не залишився після зустрічі з даішником без грошей і водійських прав. Найголовніша зброя, яку ще ніхто не скасовував, це суд. З’ясуємо, на якій підставі і як можна зробити дії інспекторів предметом судового оскарження.

Як оскаржити дії інспектора ДАІ в суді?

Найлегше оскаржити протокол

Насамперед потрібно спробувати оскаржити так звані «первинні документи». Саме на їх підставі ухвалюється постанова про адміністративне стягнення. Найлегше причепитися не до змісту, а до форми як самого протоколу, так і порядку його заповнення.

Зміст протоколу про адмінправопорушення докладно викладено у ст. 256 КпАП України. У протоколі записано: дата і місце його складання, посада, прізвище, ім'я та по батькові особи, яка склала протокол; відомості про особу порушника, місце та час вчинення і сутність адміністративного правопорушення; нормативний акт, який передбачає відповідальність за правопорушення; прізвища, адреси свідків і потерпілих, якщо вони є; пояснення порушника.

До речі, про свідків. Інспектори не люблять бачити за свідків пасажирів, що сидять з водієм в авто. Мовляв, ваша дружина, мама або товариш є зацікавленими особами у справі. Звісно, дружина і навіть теща за таких обставин на вашому боці. Утім ступінь їхньої зацікавленості і, якщо так можна сказати, заангажованості може визначити лише суд. У ст. 272 КпАП йдеться, що свідком в адміністративному процесі може бути будь-яка особа, про яку відомо, що вона знає обставини, які слід встановити у цій справі. Ідентична норма міститься і в Кримінально-процесуальному та Цивільно-процесуальному кодексах. Тобто наявність родинних, дружніх, партнерських та інших зв'язків між свідками і порушниками не може стати перешкодою для виклику їх як свідків. Близькі родичі можуть самі відмовитися свідчити проти своїх домочадців, але заборонити їм давати свідчення не може ніхто. Питання про сумлінність і чесність свідків може вирішити суд. Інспектор зобов'язаний вислухати і записати відомості.

Так само як і питання про провину водія може вирішити тільки суд. Тому в протоколі обов'язково потрібно вказати «не винний» і/або «не згоден». До речі, наявність підпису в протоколі, що б не стверджували співробітники ДАІ, не є визнанням провини, а лише підтверджує ознайомлення з матеріалами справи. Підписання протоколу не означає згоди водія з його змістом.

Скарга у ДАІ: можна, але не ефективно

Слід враховувати, що після оформлення протоколу інспектором ДАІ у водія є лише десять днів, щоб подати скаргу, яка автоматично зупиняє виконання будь-якої постанови. Не варто забувати, що на термін розгляду скарги водієві, у якого інспектор вилучив права, повинні продовжити дію тимчасового дозволу на керування транспортним засобом, тобто додати до тримісячного терміну ще період розгляду скарги.

Скаргу потрібно надіслати рекомендованим листом з повідомленням, а краще — прийти до начальника районної ДАІ і вручити листа у приймальні або канцелярії, зажадавши зареєструвати, про що зробити відмітку на другому примірнику скарги, який забрати з собою.

Оскільки обмаль часу описувати ситуацію незаконного складання протоколу та й елементарних знань для цього іноді не вистачає, можна скласти скаргу за спрощеною формою. Потрібно написати заяву на ім'я начальника ДАІ, де вказати прохання скасувати постанову від такого-то числа, складену інспектором ДАІ таким-то. Слід написати, що винним ви себе не визнаєте, провину вважаєте недоведеною, а постанову — незаконною і необґрунтованою. Крім того, потрібно вказати, що докладна скарга буде подана після ознайомлення з усіма матеріалами справи вашим адвокатом. І в кінці, як звичайно: «З повагою, водій ___. Дата і підпис». Повірте, така заява врятує від пропуску терміну оскарження, а не взяти її до розгляду у начальника ДАІ підстав немає.

Крім того, якщо інспектор не надав вам копії протоколу під час його оформлення, слід прийти в управління ДАІ, вимагати таку копію, і в заяві або скарзі вказати реальну дату отримання цього документа, від якої і починається відлік десятиденного терміну оскарження.

Судовий розгляд: присутність обов'язкова

Якщо начальник ДАІ відмовив у задоволенні скарги і залишив у силі постанову інспектора, потрібно звертатися до вищих органів ДАІ (міста або області). Копію скарги до начальника вищих органів ДАІ можна надіслати і до прокуратури. Якщо і тут відмовили, залишається одна дорога — до суду.

Для звернення з позовом до суду КАСУ встановлено два терміни: три місяці від дня, коли громадянинові стало відомо про порушення його прав і свобод; один місяць від дня одержання громадянином повідомлення про відмову вищих органів, громадської організації, посадової особи у задоволенні скарги або від дня закінчення місячного терміну після подання скарги, якщо громадянин не отримав на неї відповідь. Якщо ж ви нікуди не скаржилися, а відразу пішли до суду, у вас є ті ж 10 днів, про які говорилося вище, у випадку подання скарги в ДАІ.

Річ у тім, що якщо ви подасте позов пізніше, з вас стягнуть штраф. І потім вам доведеться (в разі виграшу) ще й повертати свої гроші з місцевого бюджету, а це пов'язане з певними труднощами.

Суд ухвалює рішення про прийняття заяви протягом десяти днів від дня подання. Упродовж місяця призначається попереднє судове засідання. Судове слухання призначається протягом п'ятнадцяти днів після завершення підготовки справи до розгляду. Розглядати справу суд має право не більше двох місяців від дня відкриття провадження. У виняткових випадках суд може продовжити термін розгляду справи ще на один місяць.

Виграти суд проти ДАІ цілком можливо. Скажімо, дуже часто водіям під час складання протоколу не надають юридичної допомоги. А, наприклад, фіксація перевищення швидкості візиром давно не сприймається судом як достатній доказ такого порушення. Але, зважившись на цей крок, треба бути готовим витратити час на складання і подання позову (про ціну мова не йде, оскільки держмито становить лише 3,40 грн, а приклади позовів під різні ситуації є на відповідних юридичних форумах), а також відвідування судових засідань. Річ у тім, що суддя ухвалить рішення на вашу користь лише в тому випадку, якщо побачить, що ви чітко і правильно викладаєте перебіг події, не заглядаючи до папірця. При цьому самі інспектори, як правило, просять суд розглянути справу за їхньої відсутності.

Оригінальний спосіб вирішення проблем

Незрозуміло, з яких причин, але за інспекторами ДАІ давно закріпилася слава хабарників. Тому можна спробувати помститися даішнику за допомогою зовсім іншого суду, не адміністративної юрисдикції.

Отже, вас зупинили на дорозі і хочуть оформити протокол про порушення ПДР. Більшість із нас захоче вирішити питання на місці, давши інспектору хабара. І якщо даішник вимагає грошей, можна піти двома шляхами: дати йому грошей, записавши номери та серії купюр (варіант для передбачливих) або відпроситися додому за грошима, а насправді заїхати до ВБЕЗ МВС і повідомити про ситуацію і запросити із собою. У цьому випадку горе-хабарник звільняється від кримінальної відповідальності на підставі ч. 3 ст. 170 Кримінального кодексу.


FAQ для автовласників