Які обмеження запровадив Національний банк на валютному ринку України 12.02.2014

6 лютого 2014 року на офіційному сайті НБУ з'явилися тексти Постанов №48 та №49, які повинні вплинути на ситуацію на валютному ринку України. Примітно, що жоден з цих документів не пройшов реєстрацію в Міністерстві юстиції України і не був оприлюднений у встановленому законом порядку. Prostopravo вирішив розібратися, чи є ці документи чинними і які обмеження щодо банківських операцій торкнуться бізнесу і населення у зв'язку з їх прийняттям. // 12.02.2014

Почнемо з Постанови НБУ  від 6 лютого 2014 року №49 «Про заходи щодо діяльності банків і проведення валютних операцій». Згідно з пунктом 5 Постанови, а також інформації на сайті Верховної Ради України, постанова вже набула чинності з 7 лютого цього року і буде діяти до прийняття НБУ окремого рішення.

Постановою вводяться такі обмеження:

1) доручення клієнтів - юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців на здійснення переказу коштів у будь-якій валюті (крім платежів в бюджет і соціальні фонди), в тому числі і на зняття готівки (крім виплат заробітної плати, пенсій, стипендій, соціальних виплат, коштів на відрядження) будуть проводитися банками в межах залишків коштів на поточних рахунках клієнтів на початок операційного дня (без урахування сум, що надійдуть на рахунок протягом операційного дня). Таким чином, розпорядитися коштами, що надійшли на рахунок, суб'єкти господарювання зможуть не раніше наступного операційного дня.

2) забороняється купівля іноземної валюти на міжбанківському валютному ринку України для:

  • дострокового погашення резидентами кредитів, позик (фінансової допомоги) в іноземній валюті за договорами з нерезидентами, у тому числі в разі укладення додаткових угод до кредитних договорів;
  • покриття частини страхових резервів страховиками;
  • здійснення резидентами інвестицій за кордон;

3) купівля іноземної валюти за дорученням фізичних осіб-резидентів і нерезидентів з метою переказу за межі України за поточними валютними неторговельними операціями дозволяється в сумі, що не перевищує в еквіваленті 50 000 гривень в місяць на одну людину.

Правда, ці обмеження не торкнуться:

  • оплати навчання;
  • оплати лікування за кордоном і витрат на транспортування хворих;
  • оплати витрат, пов'язаних зі смертю громадянина за кордоном (транспортні витрати та витрати на поховання);
  • переказів, які здійснюються на підставі вироків, рішень, ухвал і постанов судових, слідчих та інших правоохоронних органів;
  • переказів, що здійснюються громадянами в разі виїзду за кордон на ПМП;
  • переказів коштів, отриманих як оплата праці нерезидентами в Україні, пенсій і аліментів.

Таким чином, якщо громадянин України вирішив придбати за кордоном, скажімо, нерухомість цей намір йому доведеться відкласти на невизначений термін або ж «залучити» до купівлі валюти всю родину, щоб зібрати необхідну суму.

4) при купівлі іноземної валюти за дорученнями юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців банки повинні будуть попередньо зараховувати кошти в гривнях на окремий рахунок, з якого вони можуть бути перераховані для купівлі валюти не раніше 6-го операційного дня після зарахування. Таким чином, підприємцям потрібно буде заздалегідь подбати про купівлю валюти для здійснення зовнішньоекономічних операцій, щоб не прострочити виконання зобов'язань.

Постанова №48 носить назву «Про механізм оперативного підтримки ліквідності банків» і дозволяє комерційним банкам отримувати рефінансування НБУ у разі відпливу строкових вкладів (депозитів) фізичних осіб при таких умовах:

  • наявного зменшення встановленої НБУ дати обсягу строкових депозитів фізичних осіб;
  • забезпечення кредиту рефінансування державними облігаціями або іноземній валюті (долар США, англійський фунт стерлінгів, японська ієна, швейцарський франк);
  • процентна ставка за кредитом рефінансування встановлюється на рівні потрійної облікової ставки НБУ;
  • максимальний обсяг коштів, вказаний в заявці банку на участь у позачерговому тендері на одержання кредиту не може перевищувати обсягу відтоку депозитів фізичних осіб за встановлений період (різниця між обсягом вкладів на дату, встановлену НБУ та їх обсягом на дату подання заявки). Обсяг кожної наступної заявки визначається з урахуванням уже отриманих банком коштів. Загальний обсяг заборгованості банку не може перевищувати 25% від обсягу строкових вкладів фізичних осіб.

Якщо протягом 2-х місяців поспіль приріст обсягу строкових вкладів за кожний місяць був позитивним, заявки банків не задовольняються.

Такий механізм підтримки ліквідності банків буде діяти до 360 календарних днів.

На перший погляд здавалося б, Постанова №48 ніяк не зачепить інтереси громадян або бізнесу. Але, по-перше, його прийняття вже підтверджує той факт, що громадяни почали масово забирати депозити з банків, а, по-друге, встановлена висока ставка за кредитами рефінансування (19,5% річних) напевно відіб'ється на вартості кредитів для населення та бізнесу. Крім того, прийняття таких заходів НБУ можна розцінити як перший «тривожний дзвіночок» перед введенням регулятором мораторію на дострокове зняття коштів з депозитів.

Кілька слів про легітимність даних нормативних актів. Згідно ст.56 Закону України «Про Національний банк України» нормативно-правові акти Національного банку підлягають обов'язковій державній реєстрації в Міністерстві юстиції України та набирають чинності відповідно до законодавства України. Положення про державну реєстрацію нормативно-правових актів міністерств, інших органів виконавчої влади затверджено Постановою КМУ від 28 грудня 1992 р. № 731 (далі - Положення). Відповідно до Положення державній реєстрації підлягають нормативно-правові акти, що зачіпають права, свободи й законні інтереси громадян або мають міжвідомчий характер. На державну реєстрацію подаються нормативно-правові акти, прийняті уповноваженими на це суб'єктами нормотворення у визначеній законодавством формі та за встановленою законодавством процедурою, що містять норми права, мають неперсоніфікований характер і розраховані на неодноразове застосування, незалежно від строку їх дії (постійні чи обмежені певним часом) та характеру відомостей, що в них містяться, у тому числі з грифами "Для службового користування", "Особливої важливості", "Цілком таємно", "Таємно" та іншими, а також прийняті в порядку експерименту.

Як бачимо, всі цим ознакам відповідають вищезгадані постанови: зачіпають права, свободи й законні інтереси громадян, мають неперсоніфікований характер, розраховані на неодноразове застосування, хоча і носять тимчасовий характер.

Відповідно до п.15 Положення міністерства, інші центральні органи виконавчої влади направляють для виконання нормативно-правові акти лише після їх державної реєстрації та офіційного опублікування. У разі порушення зазначених вимог нормативно-правові акти вважаються такими, що не набули чинності, і не можуть бути застосовані. При направленні на виконання та опублікуванні нормативно-правового акта посилання на дату і номер державної реєстрації акта є обов'язковим.

Таким чином, виходячи з вищесказаного Постанови НБУ №48 та №49 не вступили в законну силу, і поки не можуть бути застосовані.


Пошук юридичних послуг у фінансовій сфері
Послуга
Кількість пропозицій
Середня ціна, грн

16

кількість пропозицій

418,75

середня ціна, грн

15

кількість пропозицій

433,33

середня ціна, грн

14

кількість пропозицій

389,29

середня ціна, грн

6

кількість пропозицій

4 366,67

середня ціна, грн

6

кількість пропозицій

5 533,33

середня ціна, грн

4

кількість пропозицій

2 250,00

середня ціна, грн

3

кількість пропозицій

900,00

середня ціна, грн

2

кількість пропозицій

7 500,00

середня ціна, грн

2

кількість пропозицій

400,00

середня ціна, грн

1

кількість пропозицій

100 500,00

середня ціна, грн

Горячие предложения

Кредиты на карту

более 30 онлайн-сервисов!

Ставка - от 0.01%

Срок - до 180 дней

Сумма - до 20 000 грн.

Документы - паспорт и код

Bookeeper

295 грн. в месяц

Онлайн бухгалтерия

для ФОП и малого бизнеса

первые 30 дней бесплатно!

Хочете отримувати повідомлення на ваш email, коли ми опублікуємо нові статті?

також стежити за оновленнями сайту можна в Facebook Instagram Twitter Viber Telegram

Путівники

Банківська таємниця: поняття, зміст, порядок розкриття, відповідальність

Дуже часто наші читачі запитують, яка інформація про клієнта, яка стала відомою банку, охоплюється поняттям банківської таємниці, чи мають право банки передавати таку інформацію третім особам, в яких випадках банківська таємниця може бути розкрита і яку відповідальність повинен понести банк або посадова особа, винні в несанкціонованому розкритті банківської таємниці. На ці та інші питання постарався відповісти Prostopravo.com.ua

Пошук юристів і держорганізацій по великих містах

© 2006–2020

ООО «Простобанк Консалтинг»

Код ЄДРПОУ: 35454764

Адрес и телефон «Простобанк Консалтинг»

Email: info@prostobank.com