Процедуру реєстрації місця проживання пропонують змінити 17.05.2021

У Верховній Раді України зареєстровано проєкт Закону «Про реалізацію публічних електронних послуг з реєстрації та декларування місця проживання в Україні» (№5463). Автори законопроєкту пропонують запровадити дві процедури: декларування місця проживання та реєстрації місця проживання; надати можливість реєструвати та декларувати місце проживання за допомогою електронних засобів та надати можливість власникам житла скасовувати задеклароване або зареєстроване місце проживання без рішення суду.

Процедуру реєстрації місця проживання пропонують змінити

Місце проживання (перебування) особи може бути задекларовано у:

  1. житлі, яке знаходиться у приватній власності;
  2. житлі, призначеному для короткострокового проживання, гуртожитках, які не належать особам на праві власності, житлі, призначеному для тимчасового проживання, житлі, яке розташоване на території військової частини, пункті тимчасового розміщення біженців, спеціалізованій соціальній установі, закладі соціального обслуговування та соціального захисту, стаціонарній соціально-медичній установі та інших закладах соціальної підтримки (догляду).

Місце проживання реєструється:

  1. у житлі комунальної власності, що підлягає приватизації;
  2. у службовому житлі.

Місце проживання (перебування) не може бути задекларованим, зареєстрованим у:

  1. закладах охорони здоров’я;
  2. слідчих ізоляторах, установах виконання покарань, ізоляторах тимчасового тримання, пунктах (місцях) тимчасового тримання осіб, спеціально обладнаних приміщеннях, пунктах тимчасового перебування іноземців та осіб без громадянства, які незаконно перебувають в Україні;
  3. садових і дачних будинках до їх переведення у житло  у встановленому порядку.

Декларування місця проживання (перебування) особи не є підставою:

  1. підтвердження права на проживання у житлі (користування житлом);
  2. вселення особи у житло або виселення з нього;
  3. підтвердження факту проживання (не проживання) у житлі з метою його приватизації або набуття права на спадкування за законом на житло, в якому задеклароване місце проживання, або майно, що знаходиться за адресою задекларованого місця проживання;
  4. підтвердження факту оренди (найму) житла чи іншого платного користування житлом;
  5. встановлення або припинення будь-яких прав та обов'язків для інших осіб, які проживають у житлі.

Водночас реєстрація місця проживання особи у житлі комунальної власності, що підлягає приватизації, а також у службовому житлі, підтверджує право на проживання особи в цьому житлі.

Громадянин України, а також іноземець чи особа без громадянства, які постійно або тимчасово проживають в Україні, зобов’язані протягом тридцяти календарних днів після прибуття до нового місця проживання задекларувати або зареєструвати його.

Батьки, (усиновлювачі), опікуни, піклувальники або інші законні представники  зобов’язані зареєструвати  або  задекларувати місце проживання (перебування) новонародженої дитини протягом трьох місяців з дня державної реєстрації її народження.

Декларування або реєстрація місця проживання здійснюється за  декларацією (заявою), поданою:

  • через центр надання адміністративних послуг;
  • засобами Єдиного державного вебпорталу електронних послуг (далі - електронна форма).

Якщо попереднє місце проживання особи було зареєстроване, зняття з реєстрації з попереднього місця проживання здійснюється за заявою особи.

Якщо попереднє місце проживання (перебування) особи було задеклароване, внесення змін до реєстру територіальної громади здійснюється без заяви особи на підставі повідомлення, отриманого від органу реєстрації, в якому особа задекларувала своє нове місце проживання.

Адміністративний збір:

  1. за реєстрацію / декларування місця проживання у разі звернення особи протягом встановленого строку - 2,5% прожиткового мінімуму, встановленого для працездатних осіб на 1 січня календарного року;
  2. за декларування місця проживання / реєстрацію місця проживання у разі звернення особи з порушенням встановленого строку - у розмірі 5 % прожиткового мінімуму, встановленого для працездатних осіб на 1 січня календарного року.

Для декларування місця проживання (перебування) подаються:

  • декларація про місце проживання;
  • паспортний документ;
  • інформація (квитанція) про сплату адміністративного збору фіксується в інформаційній системі, через яку подавалася декларація;
  • документи, що підтверджують право на проживання в житлі, адреса якого декларується для проживання (інформація про житло (документи), що підтверджують право власності на житло, рішення суду, яке набрало законної сили, про надання особі права на вселення до житла, визнання за особою права користування житлом, приміщеннями, договір оренди або інші документи). У разі відсутності зазначених документів, декларування  місця проживання особи здійснюється за згодою власника (співвласників), уповноважених осіб житла.

Зазначені документи або згода не вимагаються при декларуванні місця проживання неповнолітніх дітей за адресою задекларованого місця проживання батьків або законного представника.

Реєстрація місця проживання здійснюється на підставі таких самих документів. Документами, що підтверджують право на проживання в житлі, адреса якого зазначається під час реєстрації є: ордер, рішення суду, яке набрало законної сили, про надання особі права на вселення до житла, визнання за особою права користування житлом, приміщеннями або інші документи. У разі відсутності зазначених документів, реєстрація місця проживання особи у житлі державної або комунальної власності здійснюється за згодою наймача та членів його сім’ї або осіб, місце проживання яких зареєстроване у цьому житлі.

Реєстри територіальних громад функціонуватимуть виключно у електронній формі та обмінюватимуться інформацією між собою та з державними реєстрами в автоматичному режимі. При цьому для забезпечення роботи зазначених реєстрів органи місцевого самоврядування мають право створити або використовувати вже створені власні інформаційно-телекомунікаційні системи чи безоплатно використовувати засоби відомчої інформаційної системи ДМС.

Перевагами, на думку авторів законодавчої ініціативи є: скасування паперового документообігу; виключення можливості дублювання реєстрації у різних реєстрах територіальних громад; органи будуть обмінюватися інформацію про місце проживання без залучення особи; інформація про місце проживання відповідатиме дійсності на момент її запиту.


FAQ з нерухомості