Депутати пропонують відтермінувати подання інформації про кінцевих бенефіціарів та штрафувати за її неправдивість 17.09.2021

У Верховній Раді України зареєстровано два законопроєкти, що стосуються звітності про кінцевих бенефіціарів юридичної особи. Одним пропонується збільшити строк подання такої звітності до 11 липня 2022 року, іншим – передбачити штрафи за подання державному реєстратору недостовірної інформації про кінцевих бенефіціарів.

Депутати пропонують відтермінувати подання інформації про кінцевих бенефіціарів та штрафувати за її неправдивість

Проєкт Закону «Про внесення змін до деяких законів України щодо зазначення та подання відомостей про кінцевого бенефіціарного власника та структуру власності юридичної особи» №5807 пропонує:

  1. У разі, якщо засновниками юридичної особи є виключно фізичні особи, які є кінцевими бенефіціарними власниками такої юридичної особи, інформацію про кінцевого бенефіціарного власника до Єдиного державного Реєстру не вносять.
  2. Для державної реєстрації змін відомостей про юридичну особу подається: нотаріально засвідчена копія документа, що посвідчує особу, яка є кінцевим бенефіціарним власником юридичної особи, - для фізичної особи - нерезидента та, якщо такий документ оформлений без застосування засобів Єдиного державного демографічного реєстру, - для фізичної особи – резидента (подається у разі відсутності вказаного документа у матеріалах реєстраційної справи або у разі його зміни).
  3. Юридичні особи подають державному реєстратору інформацію про кінцевого бенефіціарного власника та структуру власності протягом одного року з дня набрання чинності нормативно-правовим актом, яким затверджена форма та зміст структури власності (тобто до 11 липня 2022 року, а не до 11 жовтня 2021 року).

Проєктом Закону «Про внесення змін до деяких законів України щодо вдосконалення механізмів валідації інформації про кінцевих бенефіціарних власників та структуру власності юридичних осіб» №6003 пропонується внести до чинного законодавства зміни щодо верифікації інформації про кінцевих бенефіціарів.

Так, державний реєстратор під час проведення реєстраційних дій щодо юридичної особи (крім державної реєстрації припинення) та у разі подання такою юридичною особою відомостей про особу, що є кінцевим бенефіціарним власником юридичної особи, обов’язково здійснює перевірку (верифікацію) відомостей, зазначених стосовно цієї особи, використовуючи відомості Державного реєстру актів цивільного стану громадян, Єдиного державного демографічного реєстру, Державного реєстру фізичних осіб - платників податків, Єдиного державного реєстру судових рішень, Єдиної інформаційної системи Міністерства внутрішніх справ України щодо розшуку осіб, зниклих безвісти, та викрадених (втрачених) документів за зверненнями громадян.

У разі виявлення органом державної влади, правоохоронним органом, суб’єктом первинного фінансового моніторингу, іншою особою (у випадку, якщо інформація стосується такої особи) розбіжностей між відомостями про кінцевих бенефіціарних власників та структуру власності юридичної особи (зокрема, при виявленні неповноти або неточностей чи помилок у інформації про кінцевого бенефіціарного власника або про структуру власності такої особи, що міститься в Єдиному державному реєстрі), такий орган, суб’єкт або особа не пізніше десяти робочих днів з дня їх виявлення направляє повідомлення про виявлені розбіжності держателю Єдиного державного реєстру.

Таке повідомлення є підставою для направлення держателем Єдиного державного реєстру вказівки державному реєстратору про внесення до Єдиного державного реєстру відмітки про можливу недостовірність інформації про кінцевого бенефіціарного власника або структуру власності та звернення до юридичної особи з вимогою надати пояснення щодо виявленої можливої недостовірності інформації про кінцевого бенефіціарного власника або структуру власності та підтвердити зазначені відомості.

Перевірка інформації, наданої юридичною особою у поясненні, та документах, наданих для підтвердження відомостей про кінцевого бенефіціарного власника або структуру власності юридичної особи, здійснюється державним реєстратором у порядку, встановленому Міністерством юстиції України за погодженням з центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізацію державної політики у сфері запобігання і протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення.

У разі неотримання відповіді на вимогу протягом 30 робочих днів з дня її направлення, держатель Єдиного державного реєстру надає вказівку державному реєстратору вилучити з Єдиного державного реєстру інформацію про кінцевого бенефіціарного власника або відомості про склад учасників товариства, про що повідомляє юридичну особу.

Особи, винні у внесенні до установчих документів або інших документів, що подаються для державної реєстрації, завідомо неправдивих відомостей, що підлягають внесенню до Єдиного державного реєстру, а також у неподанні або несвоєчасному поданні державному реєстратору передбаченої цим Законом інформації про кінцевого бенефіціарного власника юридичної особи або його відсутність, несуть відповідальність, у порядку, встановленому законом.

Внесення особами, уповноваженими діяти від імені юридичної особи, до документів, що подаються для підтвердження відомостей про кінцевого бенефіціарного власника юридичної особи, неправдивих відомостей про кінцевого бенефіціарного власника юридичної особи тягнуть за собою накладення штрафу на таку юридичну особу у розмірі від однієї тисячі до трьох тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (від 17000 до 51000 грн). 

Так само, неподання або несвоєчасне подання особами, уповноваженими діяти від імені юридичної особи, державному реєстратору інформації про кінцевого бенефіціарного власника юридичної особи або про його відсутність, або документів для підтвердження відомостей про кінцевого бенефіціарного власника або структуру власності юридичної особи тягнуть за собою накладення штрафу на таку юридичну особу у розмірі від однієї тисячі до трьох тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.


FAQ щодо перевірок бізнесу

Бланки документів