Обмеження на рекламу алкоголю і сигарет в Інтернеті: незнання законів не звільняє від відповідальності - 11.02.2011

В українському суспільстві склалося стійке переконання, що Інтернет перебуває поза законом і державних кордонів, тому до нього не можна застосувати право тієї чи іншої країни. І тим не менше, певні обмеження існують. Тож спробуємо відповісти на такі питання, чим регулюється реклама в Мережі, чи законна реклама алкоголю, тютюну та інших обмежених в обігу об'єктів в Інтернеті? // 11.02.2011

 

Дійсно, така позиція вигідна як рекламним компаніям, так і користувачам Мережі. Перші використовують Інтернет-ресурси для реклами забороненого товару, приміром, алкоголю і тютюну, а другі розміщують в Інтернеті відео- та фотоматеріали, за поширення яких на телебаченні або у друкованих ЗМІ можна поплатитися свободою.

Загальні заборони для рекламної діяльності

Почнемо з того, що ст. 8 Закону «Про рекламу» встановлює певні обмеження і заборони в рекламній діяльності. Скажімо, не можна поширювати інформацію щодо товарів, виробництво, обіг чи ввезення на територію України яких заборонено законом. До них належать, приміром, деякі сильнодійні наркотичні препарати.

Не можна використовувати засоби і технології, які діють на підсвідомість споживачів реклами, наприклад, метод «25 кадр». В Інтернеті, до речі, його використовують досить часто.

Також не можна рекламувати товари, які підлягають обов'язковій сертифікації або виробництво чи реалізація яких вимагає наявності спеціального дозволу, ліцензії, у разі відсутності відповідного сертифіката, дозволу, ліцензії. Тобто рекламна компанія не має права розміщувати рекламу алкоголю, не зажадавши попередньо ліцензію на його виробництво або обіг у замовника.

Заборонено поширювати рекламу (зокрема, анонси кіно- і телефільмів), яка містить елементи жорстокості, насильства, порнографії, цинізму, приниження людської честі та гідності. Анонси фільмів, які мають обмеження щодо глядацької аудиторії, розміщуються лише у час, відведений для показу таких фільмів.

Слід наголосити, що це далеко не всі заборони, встановлені Законом «Про рекламу». І хоча в самому документі не міститься жодного слова про Інтернет, у першому розділі є ряд моментів, які стосуються реклами он-лайн.

Зокрема ст. 1 визначає поняття реклами як інформацію про особу чи товар, поширювану в будь-якій формі і будь-яким способом, призначену сформувати або підтримати обізнаність споживачів реклами та їхній інтерес щодо особи чи товару. Таким чином, подібна інформація в Мережі теж вважається рекламою, а тому побічно закон стосується і цього сегмента ринку.

Щодо реклами алкоголю і тютюну, то слід наголосити, що, згідно з ст. 22 Закону «Про рекламу», реклама алкогольних напоїв на радіо і телебаченні забороняється з 6.00 до 23.00, реклама сигарет взагалі заборонена на радіо і ТБ. Також заборонена реклама цих виробів на перших і останніх сторінках газет, на обкладинках журналів та інших видань, в усіх виданнях для дітей та юнацтва, на сторінках для дітей та юнацтва усіх друкованих видань; в усіх друкованих ЗМІ; засобами внутрішньої і зовнішньої реклами; на транспорті; за допомоги заходів рекламного характеру (крім спеціальних виставкових заходів тютюнових виробів).

Як бачите, ні слова про заборону реклами в Мережі в Законі немає. Тому тютюнові та алкогольні компанії активно використовують Інтернет-простір для реклами своєї продукції. Причому ці компанії не лише з України. У Росії, приміром, реклама алкогольних виробів в Інтернеті заборонена. Тому російські компанії домовляються з українськими сайтами, які розміщують рекламу, але її можуть бачити лише користувачі з Росії.

Правила 40 градусів

Варто наголосити, що навіть за дозволеного рекламування алкоголю і тютюну діють певні заборони. Так, не можна в рекламі сигарет і алкоголю використовувати як моделей неповнолітніх. Реклама не повинна містити процес куріння або споживання алкогольних напоїв.

Реклама не повинна формувати думку, що куріння або вживання алкоголю має лікувальні властивості або що вони є стимулювальними чи заспокійливими засобами, чи є важливим фактором досягнення успіху в спортивній, соціальній, сексуальній або інших сферах життя; справляти враження, що вживання алкоголю чи куріння сприятиме розв'язанню особистих проблем. З цією метою не можна в рекламі також використовувати лікарів та осіб, зовнішній вигляд яких імітує лікарів.

У рекламі не можна заохочувати до вживання алкогольних напоїв чи куріння, а також негативно розцінювати факт стримування від вживання тютюнових виробів і алкоголю.

Тобто, в Інтернет-рекламі, як і в будь-який іншій, в кінці або початку повинні попередити: «Алкоголь/куріння шкідливі для здоров'я або спричиняють ті чи інші хвороби». На кожне таке попередження має бути відведено не менше 15% площі (обсягу) всієї реклами. Колір тексту попередження має бути чорним, а колір фону попередження — білим. Текст у зовнішній рекламі та рекламі в друкованих ЗМІ має розміщуватися горизонтально, внизу рекламного зображення.

Крім того, у рекламі алкоголю, пива та тютюну не можна використовувати зображення відомих і популярних людей, щоб не створювати у споживача враження, що ці особи схвалюють вживання горілки, пива, сигарет. Що стосується реклами тютюну, то вона повинна супроводжуватися інформацією про кількісний вміст у димі однієї сигарети смоли та нікотину.

Ба більше, рекламодавці алкогольних напоїв та тютюнових виробів зобов'язані спрямовувати на виробництво та поширення соціальної реклами щодо шкоди куріння та зловживання алкоголем не менше 5% коштів, витрачених ними на поширення реклами тютюнових виробів та алкогольних напоїв в Україні. Розпорядники цих коштів щоквартально повинні оприлюднювати звіт щодо їхнього використання. Всі ці правила застосовуються і до реклами тютюну й алкоголю в Мережі.

Кілька слів про відповідальність

Згідно зі ст. 27 Закону «Про рекламу», відповідають за порушення вищенаведених правил як рекламодавці-замовники реклами, так і виробники реклами, винні у порушенні прав третіх осіб під час виготовлення реклами. Відповідають також поширювачі реклами, винні в порушенні встановленого законодавством порядку поширення та розміщення реклами.

Так, рекламодавці, які замовили рекламу продукції, виробництво та/або обіг якої заборонено законом, сплатять штраф у розмірі п'ятиразової вартості реклами. Повторне вчинення цих порушень протягом року спричинить стягнення штрафу у подвійному розмірі.

Утім щодо реклами в Мережі, дуже часто неможливо встановити точну вартість реклами. У такому випадку на рекламодавців і поширювачів реклами рішенням спеціально уповноваженого центрального органу виконавчої влади у галузі захисту прав споживачів стягується штраф у розмірі до 300 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (5100 грн).

Якщо ж раптом у розміщенні такої реклами буде викрито сайти, власники яких не є підприємцями або вони не уповноважені надавати рекламні послуги, то на них чекає зовсім інший вид відповідальності, приміром, за фіктивне підприємництво або ухиляння від сплати податків.

Зарубіжний досвід

Очевидні вади законодавства щодо Інтернет-реклами можна спостерігати не лише в нашій країні, але і в таких державах, як Литва, Латвія, Румунія, Чехія та Польща. З одного боку, таких понять, як «Інтернет» і «сайт», законодавства цих країн не знають. З іншого — там діють певні правила заборони на рекламу алкоголю і тютюну.

У Польщі, приміром, заборонена реклама алкоголю міцніше 18 градусів, ліків, які продаються за рецептами, та тютюнових виробів. Самі ж учасники ринку домовилися, що реклама алкоголю на сайтах електронних магазинів і на сайтах новин вважається рекламою у друкованих виданнях. А ось реклама на порталах з мільйонною аудиторією прирівнюється до реклами на телебаченні та радіо. Таким чином, до них застосовують ті ж обмеження, що і для традиційних ЗМІ. Можна сказати, що в Польщі, крім законів, що автоматично переносяться на рекламу в Мережі, діють так звані правила мережевої етики.

До речі, реклами тютюну всесвітньо відомих брендів в Мережі не багато, оскільки свого часу три найбільші виробники тютюнових виробів Phillip Morris, JTI та British American Tobacco підписали меморандум, який передбачає самообмеження компаній щодо реклами сигарет в Інтернеті.

Не варто також забувати, що всі зазначені держави є учасниками Рамкової конвенції ВООЗ боротьби з тютюном від 21.05.2003 р., ратифікованою Україною 15.03.2006 р., яка накладає на держави-сторони Конвенції зобов'язання запровадити повну заборону на рекламу, стимулювання продажу й спонсорство продажів сигарет. Як бачимо, Україна не надто дотримується цієї Конвенції. Напевно, конституційні принципи не дозволяють нашим народним обранцям запровадити повну заборону на рекламу алкоголю і тютюну. Єдиним способом боротьби з курінням і вживанням алкоголю у парламенті вважають щорічне підвищення акцизів.

Вартість юридичної допомоги в захисті бізнесу від перевірок і штрафів
Послуга
Кількість пропозицій
Середня ціна, грн

10

кількість пропозицій

1 230,00

середня ціна, грн

6

кількість пропозицій

3 183,33

середня ціна, грн

1

кількість пропозицій

8 000,00

середня ціна, грн






Горячие предложения

Кредиты на карту

более 30 онлайн-сервисов!

Ставка - от 0.01%

Срок - до 180 дней

Сумма - до 20 000 грн.

Документы - паспорт и код

КАК СТАТЬ УСПЕШНЫМ И ВЫСОКООПЛАЧИВАЕМЫМ ЮРИСТОМ?

ПЕРВАЯ В УКРАИНЕ ПРИКЛАДНАЯ КНИГА О СЕКРЕТАХ ПРОФЕССИОНАЛОВ, РЕАЛИЯХ ТРУДА И ЧАСТНОЙ ПРАКТИКИ В СФЕРЕ ПРАВА





Пошук юристів і держорганізацій по великих містах