Перевірки бізнесу по-новому - законопроєкт 03.08.2021

Перевірок бізнесу стане менше, вони будуть проходити швидше, легше і без корупції. Принаймні, такою є мета законопроєкту "Про основні засади державного нагляду (контролю)", затвердженого на засіданні уряду 28 липня. // 03.08.2021

Новації розроблялися Мінекономіки спільно з Госрегуляторной службою та Офісом ефективного регулювання BRDO.

Що кажуть автори

У міністерстві впевнені, що документ дозволить змінити карально-репресивну систему держнагляду на превентивну і ризик-орієнтовану, підвищити прозорість перевірок і спростити взаємодію органів контролю та бізнесу.

Експерти BRDO в свою чергу відзначають, що питання контролю за бізнесом з боку держави має бути збалансованим.

"З одного боку, будь-які перевірки - це зайва робота для бізнесу та пов'язані з цим адміністративні витрати, та й взагалі це стрес для підприємців, особливо малого та середнього бізнесу. З іншого, за останні кілька років ми маємо ряд подій з трагічними наслідками, пов'язаними з безвідповідальністю керівників підприємств ", - розповіла UBR.ua керівник напрямку інспекційної реформи BRDO Яна Горюнова.

Які нововведення передбачили

У згаданий проєкт закону його автори заклали такі пропозиції:

  • добровільне страхування цивільної відповідальності діяльності бізнесу;
  • аудит діяльності компаній - дозволить підприємствам запобігти порушенню законодавства;
  • інститут громадських рад з питань держнагляду при органах контролю - підвищить об'єктивність і гласність скарг підприємців;
  • цифровизация процесів держконтролю;
  • посилення відповідальності посадових осіб органів державного нагляду;
  • удосконалення процедури зупинки діяльності суб'єктів господарювання;
  • скорочена процедура оскарження в суді звернень органів держнагляду щодо недопущення до перевірки, а також по зупинці діяльності підприємств для усунення порушень, які несуть загрозу життю і здоров'ю людей.

Що бізнес отримає за фактом

За словами Яни Горюнової, нововведення дозволять краще систематизувати і збільшити прозорість роботи органів контролю. А також - зменшити можливості для зловживань підприємців, які "системно уникають будь-яких перевірок, використовуючи прогалини в законодавстві".

Вона охарактеризувала ключові зміни проєкту закону декількома словами - "системність, збалансованість, прозорість, альтернативи". Держконтроль розглядається як "єдина уніфікована система", зазначила експерт. На її думку, закон "захистить інтереси сумлінних підприємців".

"Робота всієї системи прозора завдяки інспекційних порталу. Добровільне страхування та добровільний аудит дозволять істотно знизити частоту планових перевірок для тих підприємств, які застрахують ризики або успішно пройдуть аудит", - підсумувала керівник напрямку інспекційної реформи BRDO.

Піти від перевірок можна

Керуючий партнер ЮК Juscutum Артем Афян в розмові з UBR.ua виділив кілька позитивних новацій, які містяться в кабмінівському законопроєкті.

По-перше, це ризик-орієнтований підхід. "Це означає, що підприємство може сказати:" Слухайте, я не підпадаю ні під один з ризикових критеріїв, не перевіряйте мене, будь ласка ", - пояснив він.

По-друге - це можливість ініціювати перевірки по відношенню до самого себе. "Коли у тебе все нормально або у тебе спірне питання - ти перевірив і дивишся, чи все у тебе в порядку з виконанням законодавства", - зазначив Артем Афян.

По-третє - обмеження часу, відведеного на проведення перевірок.

По суті, підкреслив керуючий партнер Juscutum, уряд зробив "спробу змінити ситуацію" у взаємодії з підприємцями. Адже зараз будь-яка перевірка - це "страшилка для бізнесу", констатував він.

Як зауважив юрист, завдяки новаціям можна буде взагалі вивести частину бізнесу "з-під перевірок". Ще частина підприємств зможуть самостійно пройти перевірки, за власною ініціативою. Наприклад, в ресторанному бізнесі посилений нагляд невиправданий. Інша справа - природоохоронна діяльність.

Доцільним Артем Афян порахував і впровадження критеріїв, за якими чітко видно - в зоні ризику ти чи ні.

Однак, зазначив він, потрібно все одно проводити широкомасштабну антикорупційну реформу. "Поки у нас немає незворотності покарання за корупцію, ці заходи можуть послаблювати державні перевірки, разом з тим - послаблювати і апарат", - зробив висновок юрист.

Без цього запропоновані в законопроєкті заходи - просто "пом'якшать ситуацію, але не пропонують нічого революційного", констатував він.

Голова правління Асоціації малого і середнього бізнесу (АМСБ) Руслан Соболь підтримав урядову ініціативу. Але при цьому він зробив кілька зауважень з приводу нового законопроєкта.

"Дуже важливо розуміти, як же він буде виконуватися. Хто буде визначати ризикові операції або підприємства", - підкреслив глава АМСБ в коментарі UBR.ua.

За його словами, повинен бути прописаний "абсолютно прозорий і зрозумілий механізм "знаходження в" ризиковому "списку і виходу з нього. В іншому випадку, впевнений Руслан Соболь, податкова інспекція може використовувати такий механізм" для одержання неправомірної вигоди ".

Приховані загрози

У Союзі українських підприємців (СУП) після вивчення згаданого законопроєкту вказали на ряд чинників, які потребують доопрацювання. Інакше вони можуть привести до додаткового тиску на бізнес під час проведення планових та позапланових перевірок:

  • здійснення заходів контролю в приміщенні органу державного нагляду може проводитися без присутності суб'єкта господарювання або уповноваженої ним особи - може спровокувати появу фіктивних справ;
  • відсутня інформація про методику розробки критеріїв, за якими оцінять ступінь ризику то чи іншої госпдіяльності і визначать частоту проведення планових заходів державного нагляду підприємств;
  • якщо методики розробки критеріїв для суб'єктів госпдіяльності з середнім та незначним ступенем ризику відсутні, тоді це ризик додаткових перевірок;
  • підставою для здійснення позапланових заходів може бути звернення від фіз- або юрособи, незалежно від наявності матеріалів, що підтверджують те чи інше порушення;
  • виникають додаткові корупційні ризики, особливо у випадках, коли суб'єкт господарювання може усунути виявлені порушення до вручення рішення про тимчасове або повне припинення діяльності;
  • не враховано особливості діяльності підприємств з наявністю філій по всій Україні, оскільки плановий захід має проводитися відповідно до юридичної реєстрації підприємства.

Аналітичний центр СУП запропонував повернути проєкт закону на доопрацювання. А також заявив про необхідність внести корективи для зменшення проявів тиску від правоохоронних і контролюючих органів.

"Звичайно, є позитивні речі, наприклад, введення добровільного аудиту підприємств та діджіталізація перевірок (інтегрована автоматизована система). Однак для того, щоб не створити додаткового тиску на підприємців, варто доопрацювати законопроєкт", - підкреслили в СУП.


Вартість юридичної допомоги в захисті бізнесу від перевірок і штрафів
Послуга
Кількість пропозицій
Середня ціна, грн

5

кількість пропозицій

2 260,00

середня ціна, грн

4

кількість пропозицій

600,00

середня ціна, грн

1

кількість пропозицій

8 000,00

середня ціна, грн

Горячие предложения

Кредиты на карту

более 30 онлайн-сервисов!

Ставка - от 0.01%

Срок - до 180 дней

Сумма - до 20 000 грн.

Документы - паспорт и код

Bookeeper

295 грн. у місяць

Онлайн бухгалтерія

для ФОП і малого бізнесу

перші 30 днів безкоштовно!

Хочете отримувати повідомлення на ваш email, коли ми опублікуємо нові статті?

також стежити за оновленнями сайту можна в Facebook Instagram Twitter Viber Telegram

Пошук юристів і держорганізацій по великих містах