про твої права

Продаж алкоголю та тютюнових виробів неповнолітнім, аспекти позапланових перевірок

Проблема, якій присвячена дана стаття - досить актуальна, оскільки за допомогою в її вирішенні до юристів звертаються майже щодня. Prostopravo вивчав питання, пов'язані з проведенням позапланових перевірок, пов'язаних з продажем алкогольних (слабоалкогольних) напоїв та тютюнових виробів неповнолітнім.

Короткий зміст і посилання по темі

  1. Нормативна база
  2. Як потрібно поводитися під час перевірки?

Уявімо цілком реальну ситуацію: юнак або дівчина, на перший погляд, повнолітні, «купують» в супермаркеті (або будь-якому іншому торговельному закладі) пляшку пива або пачку сигарет, виходять за межі торгового закладу, а через деякий час в супермаркет приходять, наприклад, співробітники правоохоронних органів і складають протокол про адміністративне правопорушення по відношенню до продавця (касира), яка здійснила продаж пива (сигарет) молодим людям.Виявляється, що «покупцям» всього 17 років, а продавець (касир) навіть не спромігся вимагати у них пред'явлення документа, що підтверджує вік.За співробітниками правоохоронних органів з позаплановою фактичною перевіркою приходять і співробітники Департаменту контролю за виробництвом та обігом спирту, алкогольних напоїв і тютюнових виробів.Складається акт, і підприємству виставляються неабиякі фінансові санкції.

Нормативна база

Розберемося з законодавством, що регулює данню ситуацію. Відповідно до статті 15-3 Закону України від 19.12.1995 року №481 / 95-ВР «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів» забороняється продаж пива (крім безалкогольного), алкогольних, слабоалкогольних напоїв, вин столових та тютюнових виробів як особам, які не досягли 18 років, так і особами, які не досягли повноліття.Статтею 17 цього ж Закону встановлено, що за порушення такої заборони до суб'єктів господарювання застосовуються фінансові санкції у вигляді штрафів у розмірі 6800 гривень.Крім того, частиною 2 статті 156 Кодексу України про адміністративні правопорушення передбачена відповідальність у вигляді штрафу від 100 до 400 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (від 1700 до 6800 за порушення співробітником підприємства (організації) торгівлі ... правил торгівлі пивом (крім безалкогольного), алкогольними, слабоалкогольними напоями та тютюновими виробами, а саме: ... продаж пива (крім безалкогольного), алкогольних, слабоалкогольних напоїв або тютюнових виробів особі, яка не досягла 18 років.

Що ж робити адміністрації такого суб'єкта господарювання, який став мимовільною «жертвою» вивертів контролюючих органів, адже крім сплати істотного штрафу в 6800 гривень, можна ще втратити й ліцензії на реалізацію алкогольних напоїв та тютюнових виробів.

Як потрібно поводитися під час перевірки?

Найголовніше - уважно поставитися до процедури складання акту перевірки.Для цього необхідно знати наступне.

По-перше, формулювання самої норми Закону, якою визначено, що продавець зобов'язаний отримати у покупця, який купує пиво (крім безалкогольного), алкогольні напої, слабоалкогольні напої, вина столові або тютюнові вироби, паспорт або інші документи, які підтверджують вік такого покупця, якщо у продавця виникли сумніви щодо досягнення покупцем 18-річного віку.Ця фраза - ключова.Зверніть увагу на те, що при складанні протоколу співробітниками правоохоронних органів і акту перевірки співробітниками податкових органів, з метою підтвердження наявності встановленого факту в обов'язковому порядку повинні бути вказані дані особи, якій був відпущений товар: прізвище, ім'я, по батькові, адреса проживання та дата народження .Зафіксуйте дані «покупця» і якщо будете оскаржувати рішення податкового органу про накладення фінансових санкцій в судовому порядку, наполягайте на його присутності в судовому засіданні, коли будете оскаржувати рішення про застосування фінансових санкцій.Існуюча судова практика вказує на те, що суди, побачивши «покупця» і переконавшись в тому, що його зовнішність не викликає сумнівів в тому, що йому вже виповнилося 18 років, задовольняють позови про визнання недійсними таких рішень.

По-друге, відповідно до ст.86 Податкового Кодексу України акт (довідка) про результати фактичних перевірок складається у двох примірниках, підписується посадовими особами контролюючих органів, які проводили перевірку, реєструється не пізніше наступного робочого дня після закінчення перевірки.Акт (довідка) про результати зазначених перевірок підписується особою, яка здійснювала розрахункові операції, платником податків та його законними представниками (у разі наявності).

У разі відмови платника податків, його законних представників або особи, яка здійснювала розрахункові операції, від підписання акту (довідки), посадовими особами контролюючого органу складається акт, що засвідчує факт такої відмови.Один примірник акту або довідки про результати перевірки не пізніше наступного робочого дня після його складання реєструється в журналі реєстрації актів контролюючого органу і не пізніше наступного дня після його реєстрації вручається або надсилається платнику податків, його законному представнику або особі, яка здійснювала розрахункові операції.

У разі відмови платника податків або його законних представників від отримання примірника акту (довідки) перевірки чи неможливості його вручення платнику податків або його законним представникам або особі, яка здійснювала розрахункові операції з будь-яких причин, такий акт або довідка надсилається платнику податків у порядку, визначеному для надсилання (вручення ) податкових повідомлень-рішень.

Таким чином, акт перевірки дотримання суб'єктом підприємницької діяльності встановлених законом вимог, обов'язкових для виконання під час здійснення оптової і роздрібної торговки алкогольними напоями та / або тютюновими виробами, підприємство все одно отримає.Підписання акту дає можливість представнику суб'єкта господарювання викласти в ньому свої заперечення і зауваження як за процедурою, так і по суті перевірки, що згодом можна використовувати при розгляді адміністративного позову в суді.

По-третє, постановою Кабінету Міністрів України від 02.06.2003 р. № 790 затверджено Порядок застосування фінансових санкцій , передбачених статтею 17 Закону України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів» (далі - Порядок). Згідно з п.6 Порядку, рішення про застосування фінансових санкцій, передбачених ст.17 Закону, приймається керівником або заступником керівника органу, який видав ліцензію на право торгівлі алкогольними напоями і тютюновими виробами (ДФС і її територіальні органи, Мінекономрозвитку), чи керівником (його заступником) органів МВС, МОЗ, Держстату, Держспоживінспекції відповідно до їх компетенції, визначеної законодавством.

По-четверте, пунктом 5 Порядку встановлено всього три підстави для прийняття рішення про застосування фінансових санкцій, а саме:

  • акт перевірки дотримання суб'єктом підприємництва встановлених законодавством вимог, обов'язкових для виконання під час здійснення оптової і роздрібної торговки алкогольними напоями та / або тютюновими виробами, складений органом, який видав ліцензію, в якому вказується зміст порушення і конкретні порушені норми законодавства;
  • результати проведення органом, який видав ліцензію, іншими органами виконавчої влади в межах їх компетенції перевірок суб'єкта підприємницької діяльності, пов'язаної з виробництвом та обігом спирту, алкогольних напоїв і тютюнових виробів;
  • матеріали правоохоронних, податкових та інших органів виконавчої влади щодо недотримання суб'єктами підприємницької діяльності вимог законодавчих та інших нормативно-правових актів про виробництво та обіг спирту, алкогольних напоїв і тютюнових виробів.

По-п'яте, пунктом 8 Порядку встановлено, що рішення про застосування фінансових санкцій складається виключно за формою, затвердженою в Додатку до цього Порядку.

І останнє, відповідно до п.56.2 ст.56 глави 4 розділу ІІ Податкового кодексу України (далі - ПКУ) у разі, коли платник податків вважає, що контролюючий орган неправильно визначив суму грошового зобов'язання або прийняв будь-яке інше рішення, що суперечить законодавству або виходить за межі повноважень контролюючого органу, він має право звернутися до контролюючого органу вищого рівня зі скаргою про перегляд цього рішення.Скарга подається в письмовій формі протягом 10 календарних днів, починаючи з наступного дня після отримання платником податків податкового повідомлення - рішення або іншого рішення контролюючого органу, що оскаржується.Крім того, з урахуванням строків давності платник податків має право оскаржити в суді рішення контролюючого органу про нарахування грошового зобов'язання у будь-який момент після отримання такого рішення.

Підіб'ємо підсумки, про описані нами схеми і правила поведінки в ситуації, з якої починається даний матеріал (або подібні їй), повинен бути проінструктований кожен співробітник торгового підприємства (організації).При складанні протоколів та актів перевірки на працівників підприємства, як правило, здійснюється моральний тиск співробітниками контролюючих органів, в результаті чого документи підписуються навіть без їх попереднього прочитання, не кажучи вже про висловлення зауважень на складений документ, відповідно, бажано, щоб при проведенні таких дій був присутній юрист, здатний з боку оцінити ситуацію і виявити «слабкі» місця перевіряючих і попередити, наприклад, підписання продавцем адмінпротоколу, в якому він повністю визнає свою провину без особливих на те підстав.

 




Советы юристов для граждан и бизнеса на ваш e-mail!


Корисні статті з даної тематики