Суд визнав проведення податкових перевірок під час карантину протиправними 08.02.2022

За інформацією прес-служби Окружного адміністративного суду міста Києва, ОАСК завершив розгляд справи щодо оскарження постанови Уряду, якою було скорочено строк дії мораторію на проведення деяких видів перевірок.

Суд визнав проведення податкових перевірок під час карантину протиправними

З відповідним позовом до суду у липні 2021 року звернулось ТОВ «Проммесплав». Відповідач – Кабінет Міністрів України, треті особи – Міністерство фінансів України та Державна податкова служба України. На думку позивача, постанова Кабінету Міністрів України №89 від 03.02.2021 року «Про скорочення строку дії обмеження в частині дії мораторію на проведення деяких видів перевірок» суперечить положенням Податкового кодексу України, Конституції України та не може регулювати питання призначення податкових перевірок.

Під час судового засідання 26 січня 2022 року суд оголосив вступну та резолютивну частину рішення, яким визнав протиправною та нечинною постанову КМУ від 03.02.2021 № 89 "Про скорочення строку дії обмеження в частині дії мораторію на проведення деяких видів перевірок".

З повним текстом рішення можна буде ознайомитись після його оприлюднення в Єдиному державному реєстрі судових рішень.

Наразі рішення не набуло законної сили.

Рішення суду набирає законної сили в строк і порядку, передбачені статтею 255 Кодексу адміністративного судочинства України, та може бути  оскаржено за правилами, встановленими статтями 293, 295 - 297 КАСУ.

Нагадаємо, відповідно до Постанови Кабінету Міністрів від 3 лютого 2021 р. № 89  «Про скорочення строку дії обмеження в частині дії мораторію на проведення деяких видів перевірок», яка набрала чинності 9 лютого 2021 року, було скорочено строк дії обмежень, встановлених пунктом 52-2 підрозділу 10 розділу XX “Перехідні положення” Податкового кодексу України, в частині дії мораторію на проведення деяких видів перевірок під час дії карантину.  А саме, дозволено:

  • тимчасово зупинені документальні та фактичні перевірки, що були розпочаті до 18 березня 2020 р. та не були завершеними;
  • документальні перевірки, право на проведення яких надається з дотриманням вимог пункту 77.4 статті 77 Кодексу;
  • документальні позапланові перевірки з підстав, визначених підпунктами 78.1.1 та/або 78.1.4 пункту 78.1 статті 78 Кодексу, суб’єктів господарювання реального сектору економіки, які сформували податковий кредит за рахунок оформлення ризикових операцій з придбання товарів/послуг (із переліку ризикових платників податків, визначених у межах роботи Тимчасової слідчої комісії Верховної Ради України з питань розслідування оприлюднених у засобах масової інформації фактів можливих корупційних дій посадових осіб органів державної влади, які призвели до значних втрат дохідної частини Державного бюджету України, утвореної відповідно до Постанови Верховної Ради України від 24 квітня 2020 р. № 568-IX);
  • документальні позапланові перевірки платників податків, за якими отримано податкову інформацію, що свідчить про порушення платником валютного законодавства в частині дотримання граничних строків надходження товарів за імпортними операціями та/або валютної виручки за експортними операціями;
  • документальні позапланові перевірки з підстав, визначених підпунктами 78.1.12, 78.1.14, 78.1.15, 78.1.16 пункту 78.1 статті 78 Кодексу.

Раніше, змінами до Податкового Кодексу, було встановлено мораторій на проведення документальних та фактичних перевірок на період з 18 березня 2020 року по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), крім:

  1. документальних позапланових перевірок, що проводяться на звернення платника податків;
  2. документальних позапланових перевірок з підстав, визначених підпунктами 78.1.7 та 78.1.8 пункту 78.1 статті 78 цього Кодексу;
  3. фактичних перевірок в частині порушення вимог законодавства в частині:
    • обліку, ліцензування, виробництва, зберігання, транспортування та обігу пального, спирту етилового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів;
    • цільового використання пального та спирту етилового платниками податків;
    • обладнання акцизних складів витратомірами-лічильниками та/або рівномірами-лічильниками;
    • здійснення функцій, визначених законодавством у сфері виробництва і обігу спирту етилового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів, пального, з підстав, визначених підпунктами 80.2.2, 80.2.3 та 80.2.5 пункту 80.2 статті 80 цього Кодексу.

FAQ щодо перевірок бізнесу

Бланки документів