Війна Кабміну і заправників: до чого призведе урядове держрегулювання цін 18.05.2021

В Україні загострилося протистояння між владою і роздрібними торговцями палива (АЗС). Днями Кабмін опублікував постанову (№450), згідно з якою заправки повинні декларувати уряду збільшення паливних цін на 1% і більше за 20 днів до такого подорожчання. // 18.05.2021

Кабмін вирішив просто віднести паливо до розряду соціально значущих товарів. Відразу ж після цього роздрібні мережі з 11 на 12 травня підняли ціни на бензини і дизель в середньому на 24 коп / л (а пара великих мереж підняла цінники відразу на 1 грн / л). Декларувати ж ціни Держпродспоживслужбі автозаправників зобов'язали саме з 12 травня, тому їм просто потрібно було встигнути це зробити, щоб уникнути санкцій.

Але, як запевнили в бесіді з UBR.ua учасники ринку, така тенденція буде короткочасною.

Більш того, відразу після публікації зазначеної постанови Нафтогазова асоціація (НАУ) негайно вибухнула гнівом на адресу Кабміну, опублікувавши реліз. Але стосується він вже не зазначеної постанови, а іншого нововведення від влади - проєкту постанови №1236 про встановлення граничної надбавки на бензин і дизель.

Цей документ про держрегулювання цін Кабмін прийняв вранці 14 травня. Середні ціни на паливо зобов'язали публікувати "Нафтогаз".

Зокрема, Мінекономіки запропонувало на період карантину встановити граничні рівні торговельної націнки до середньої ціни дизельного палива не вище 7 грн / л і бензину не вище 5 грн / л. Влада пояснює такі кроки не тільки бажанням уникнути на ринку цінових стрибків, але і турботою про нацбезпеку.

Заправники попереджають, що ця ініціатива взагалі може закінчитися дефіцитом палива. У відкритому листі НАУ, відправленому на адресу прем'єра і Мінекономіки, йдеться, що тимчасове регулювання цін на паливо загрожує порушенням принципів конкуренції.

В асоціації також вважають, що цей проєкт постанови може закінчитися створенням передумов для посилення ринкових позицій "тіньових операторів", а нормативні обмеження в документі не відповідають реальним ціновим факторам. Тут сумніваються, що документ взагалі обгрунтований і підкреслили, що він суперечить цілям євроінтеграції України.

Кашу заварили преміальні бренди

Гендиректор мережі АЗС SunOil Леонід Косянчук в розмові з UBR.ua розкритикував ініціативу Кабміну, але разом з тим звернув увагу на важливий момент, а саме - на початок тенденції щодо держрегулювання цін на паливо з неформального співробітництва брендів з владою.

"Такі рішення показують, що в Кабміні не розуміють, як функціонує ринок. А все почалося, коли преміальні бренди почали залучати уряд до боротьби з конкурентами під прикриттям перевірок і боротьби з нелегальним ринком. А тепер ввели декларації, але це ні про що", - вважає Косянчук.

За його словами, головна проблема в тому, що заправникам буде вкрай складно спрогнозувати, що буде через 20 днів на зовнішньому ринку, оскільки український ринок від нього дуже залежить. Не кажучи вже про прогнози по курсу Нацбанку.

"Що ж стосується ініціативи Мінекономіки щодо граничної надбавки на дизель і бензин, то це взагалі перевертає ринок догори дригом. Виходить, що Кабмін відходить від ринкових відносин і переходить на планову економіку, як в Радянському союзі", - говорить він.

Косянчук стверджує, що якщо слідувати методиці Мінекономіки щодо згаданого обмеження торговельної надбавки до середньої ціни дизельного палива не більше 7 грн / л і бензину не вище 5 грн / л, то це вдарить саме по преміальним брендам, які і створили таку ситуацію з регулюванням.

"У WOG і ОККО сьогодні бензин коштує по 31 грн / л, а за розрахунками Кабміну ціна повинна бути 29,46 грн / л. На дизель - трохи більше 26 грн / л. Тим більше, що там конкурувати, якщо у всіх будуть однакові ціни. Але ціна містить і логістичні витрати. А це - по гривні на літр ", - звертає увагу гендиректор мережі АЗС SunOil.

Держава нічого не виграє

Косянчук переконаний, що в такому випадку держава в фінансовому плані нічого не виграє. Вона і так отримує по 12 грн на літрі бензині. Або на завезеному, або на зробленому в Україні. І це ще до того, як паливо почали продавати.

"У нас або на кордоні збирають акциз і ПДВ, або на виробництві. Іншими словами, ще нічого не продали, а держава вже отримала своє. Якщо в Кабміні так хотіли показати, що опікуються споживачами, то, можливо, треба було на період карантину знайти більш раціональне рішення. Я думаю, що справа в падінні рейтингів влади ", - припустив він.

За тиждень зовнішній ринок коливається в діапазоні $ 30-40. А в перерахунку - це півтори гривні на літрі. Це далеко за межами 1%, про який говорять в Кабміні. Відповідно, перед АЗС стоїть питання, яким чином передбачити необхідність підвищення цін на паливо для декларування за три тижні.

На думку експерта, такі вказівки влади АЗС ніяк згодом не позначаться на вартості дизеля і бензину. Хіба що на першій порі, як це вже сталося.

Будуть викручуватися

Є й інший вихід. Оператори ринку день у день будуть просто-напросто подавати 1 червня декларацію, наприклад, що 20 числа вони піднімуть ціна на 2,5%. 3 червня подають декларацію про підвищення цін з 20 числа ще на 2% і т.д.

"Будуть вони піднімати або не будуть - від цього штрафних санкцій не отримають. Якщо вони піднімуть, але не задекларують, їх покарають. Буде просто марна робота як Держпродспоживслужбі, так і операторам ринку. В результаті цього влада нічого не досягла", - стверджує Косянчук .

АЗС і так підпадають під цінові критерії Кабміну

У коментарі UBR.ua директор "Консалтингової групи А-95" Сергій Куюн стверджує, що влада борються з неіснуючою проблемою, оскільки критерії Кабміну щодо обмежень вартості палива і так практично збігаються з дійсністю. Він має на увазі ті самі обмеження надбавки до середньої ціни.

"Ми змоделювали ситуацію, якби така ініціатива Кабміну щодо граничної надбавки була реалізована з початку року. Ми поклали розрахунки уряду на фактичну ситуацію і побачили, що критеріями влади і так відповідали ціни на 86% АЗС. Переважна більшість працює в тому самому коридорі, який розрахували в Кабміні ", - говорить Куюн.

Експерт не розуміє, навіщо влада просувають такі ініціативи, оскільки майже 90% АЗС і так відповідають критеріям влади. Більш того, це саме ті ціни, які утвердилися при ринкових відносинах.

"Що стосується перспективи, то ніяке держрегулювання ніколи не призведе до яких-небудь позитивних моментів. У нашому випадку це призведе до ще більшої тінізації ринку, яка і так переживає в Україні справжній" ренесанс ". Це обернеться справжнім ударом для українських заправників", - укладає Куюн.


Вартість юридичної допомоги в захисті бізнесу від перевірок і штрафів
Послуга
Кількість пропозицій
Середня ціна, грн

5

кількість пропозицій

середня ціна, грн

1

кількість пропозицій

середня ціна, грн

Горячие предложения

Кредиты на карту

более 30 онлайн-сервисов!

Ставка - от 0.01%

Срок - до 180 дней

Сумма - до 20 000 грн.

Документы - паспорт и код

Bookeeper

295 грн. у місяць

Онлайн бухгалтерія

для ФОП і малого бізнесу

перші 30 днів безкоштовно!

Хочете отримувати повідомлення на ваш email, коли ми опублікуємо нові статті?

також стежити за оновленнями сайту можна в Facebook Instagram Twitter Viber Telegram

Пошук юристів і держорганізацій по великих містах