про твої права

Відкриваємо заклад громадського харчування: ресторан, кафе, бар

Prostopravo розповідає про те, як правильно відкрити новий ресторан або кафе, бар «з нуля». Які етапи необхідно пройти, з чого почати, які документи і дозволи потрібні, в які інстанції слід звертатися. Крім того, в статті ви дізнаєтеся, як отримати ліцензію на продаж алкоголю і тютюнових виробів.

Короткий зміст і посилання по темі

  1. Крок 1. Реєстрація підприємницької діяльності
  2. Крок 2. Вибір форми оподаткування
  3. Крок 3. Вибір приміщення для розміщення ресторану
  4. Крок 4. Отримання висновку санітарно-епідеміологічної служби.
  5. Крок 5. Отримання дозволу ДСНС
  6. Крок 6. Дозвіл на розміщення об'єкта торгівлі
  7. Крок 7. Отримання ліцензії на продаж алкоголю і тютюнових виробів
  8. Крок 8. Реєстрація торгової марки




Відео по темі

Loading...

Умовно в створенні закладу громадського харчування (ресторану, кафе, бістро, кондитерської і т.д.) можна виділити наступні етапи:

  1. Реєстрація підприємницької діяльності.
  2. Вибір форми оподаткування.Реєстрація касового апарату.
  3. Укладення договору купівлі-продажу або оренди приміщення, де буде розміщуватися ресторан.
  4. Отримання дозволу СЕС.
  5. Отримання дозволу ДСНС.
  6. Реєстрація торгової точки в місцевій адміністрації.
  7. Отримання ліцензії на торгівлю алкоголем і тютюновими виробами (при необхідності).
  8. Реєстрація торгової марки (за бажанням).

Деякі з цих етапів є опціонними, деякі можуть проходити паралельно з іншими.

Крок 1. Реєстрація підприємницької діяльності

Відкриття ресторанного бізнесу, як і будь-якого іншого, починається з реєстрації підприємницької діяльності.Нагадаємо, що реєстрація суб'єкта підприємництва здійснюється державним реєстратором за місцем знаходження майбутнього підприємства.На першому етапі зареєструватися можна за місцезнаходженням (місцем проживання) одного із засновників.

Законодавчих обмежень у виборі організаційно-правової форми немає.Для невеликого закладу з одноосібним власником це може бути і ФОП (фізична особа-підприємець).Реєстрація в якості фізичної особи підприємця зазвичай приваблює своєю простотою і мінімальними витратами.Нагадаємо, що для реєстрації ФОП досить заповненої реєстраційної форми, паспорта і довідки про присвоєння ІПН.Однак суттєвим недоліком цієї організаційно-правової форми здійснення підприємницької діяльності є підвищена відповідальність підприємця, який відповідає за зобов'язаннями ФОП всім своїм майном.Крім того, ця форма не підходить для тих, хто збирається організувати бізнес з партнерами, а не поодинці.Якщо хтось захоче інвестувати в Ваш бізнес, краще зареєструвати юридичну особу.І не забувайте, що для багатьох контрагентів і клієнтів юридична особа виглядає більш привабливо, такий організаційно-правовій формі більше довіряють.

Якщо ж реєструвати юридичну особу, то найоптимальнішою на сьогоднішній день формою є товариство з обмеженою відповідальністю (ТОВ).Товариство з обмеженою відповідальністю є одним з видів господарських товариств, характерною рисою його є те, що його статутний капітал поділений на частки і кожен з учасників ТОВ несе відповідальність за його зобов'язаннями в межах своєї частки.Розмір часток визначається статутом ТОВ.Відзначимо, що на даний момент мінімальний розмір статутного капіталу ТОВ законодавчо не встановлено, що також є перевагою.До того ж, зараз є можливість не витрачатися на підготовку і завірення статуту, а використовувати Модельний статут товариства з обмеженою відповідальністю, який був затверджений Постановою КМУ.Однак краще все ж мати свій, унікальний статут, в якому можна врегулювати всі спірні моменти.До того ж багато державних реєстраторів при реєстрації ТОВ на підставі модельного статуту пред'являють підвищені вимоги до протоколу установчих зборів ТОВ, вимагаючи включення в нього пунктів, які зазвичай регулюються статутом товариства.Витрати на реєстрацію ТОВ вище, ніж при реєстрації ФОП, перелік документів також більше: знадобляться протокол установчих зборів, статут, якщо учасниками ТОВ є юридичні особи, то і їх установчі документи.

Крок 2. Вибір форми оподаткування

На сьогоднішній день в Україні існує дві форми оподаткування: загальна та спрощена.

Однак якщо заклад буде продавати алкоголь і тютюнові вироби вибрати спрощену форму оподаткування не можна.Згідно п.291.5.1 ст.295 ПКУ суб'єкти господарювання (юридичні та фізичні особи-підприємці), які здійснюють продаж підакцизної продукції, не можуть бути платниками єдиного податку.

На загальній системі оподаткування доходи фізичної особи підприємця будуть обкладатися податком на доходи фізичних осіб, а прибуток юридичної особи - податком на прибуток.Крім цього, вони будуть платити всі податки і збори, передбачені законодавством в залежності від наявності об'єктів оподаткування.

Основною перевагою загальної системи оподаткування є те, що податок сплачується не з усієї виручки, а з доходів (прибутку), зменшених на суму витрат, понесених у звітному періоді, а також є можливість займатися будь-яким видом діяльності (при наявності відповідних ліцензій і дозволів), мати необмежену кількість найманих працівників і необмежений обсяг прибутку.Мінусом є громіздкість ведення податкового і бухгалтерського обліку.

Для фізичної особи-підприємця на загальній системі оподаткування ставка податку становить 18%.Податковим (звітним) періодом є календарний рік.Розмір середньомісячного річного доходу, що підлягає оподаткуванню, розраховується як сума місячних доходів, поділена на кількість календарних місяців, протягом яких такі доходи були отримані в звітному році.При цьому об'єктом оподаткування є чистий дохід, а саме різниця між доходом (виручка у грошовій та негрошовій формі) і документально підтвердженими витратами, пов'язаними з господарською діяльністю такої фізичної особи - підприємця.

Юридичні особи на загальній системі оподаткування є платниками податку на прибуток.Базою оподаткування податку на прибуток підприємства є прибуток, який визначається шляхом зменшення суми доходів звітного періоду на собівартість реалізованих товарів, виконаних робіт, наданих послуг та суму інших витрат звітного податкового періоду.Ставка податку становить 18% бази оподаткування.

Заклади ресторанного господарства, які не збираються торгувати алкоголем і тютюновими виробами, можуть обрати спрощену систему оподаткування.В даному випадку підійде 2 або 3 група платників єдиного податку.

До другої групи належать фізичні особи - підприємці, які здійснюють господарську діяльність з надання послуг, у тому числі побутових, платникам єдиного податку та / або населенню, виробництво та / або продаж товарів, діяльність у сфері ресторанного господарства, за умови, що протягом календарного року вони відповідають сукупності таких критеріїв:

  • не використовують працю найманих осіб або кількість осіб, які перебувають з ними у трудових відносинах, одночасно не перевищує 10 осіб;
  • обсяг доходу не перевищує 1500000 гривень.

Ставка податку становить до 20% розміру мінімальної заробітної плати.

До третьої групи належать фізичні особи - підприємці, які не використовують працю найманих осіб або кількість осіб, які перебувають з ними у трудових відносинах, не обмежена і юридичні особи - суб'єкти господарювання будь-якої організаційно-правової форми, у яких протягом календарного року обсяг доходу не перевищує 50000000 гривень.

Ставка податку становить 3% доходу в разі реєстрації платником ПДВ або 5% - для неплатників ПДВ.

Заклади ресторанного господарства повинні мати реєстратори розрахункових операцій (РРО) відповідно до Закону України «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг».Такі вимоги не поширюються на фізичних осіб - підприємців, які є платниками єдиного податку і не зареєстровані платниками податку на додану вартість

Порядок реєстрації РРО затверджено Наказом Міністерства фінансів 14.06.2016  № 547. При реєстрації в контролюючих органах РРО присвоюється фіскальний номер.Фіскальний номер РРО становить 10-розрядний числовий порядковий номер реєстраційного запису в автоматизованій інформаційній системі реєстрації РРО ДФС, алгоритм формування якого встановлює ДФС.

Суб'єкти господарювання, які здійснюють розрахункові операції в готівковій та / або безготівковій формі (із застосуванням платіжних карток, платіжних чеків, жетонів тощо) при продажу товарів (наданні послуг) у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг, які відповідно до вимог законодавства повинні застосовувати РРО, зобов'язані зареєструвати РРО, виконати його персоналізацію, опломбувати і перевести у фіскальний режим роботи.

Реєстрації в контролюючому органі підлягають РРО, модифікації яких включені до Державного реєстру РРО, з урахуванням сфер їх застосування та за умови, що термін служби, встановлений у технічній документації на РРО, не закінчився, а також з урахуванням термінів первинної реєстрації, встановлених Державним реєстром РРО .

Реєстрація РРО здійснюється в контролюючому органі за основним місцем обліку підприємства як платника податків.

Суб'єкт господарювання, який є платником податку на прибуток, може реєструвати РРО за місцезнаходженням своїх відокремлених підрозділів, розташованих на території іншої, ніж такий суб'єкт, територіальної громади.

Для реєстрації РРО суб'єкт господарювання або представник підприємства подає до контролюючого органу заяву про реєстрацію реєстраторів розрахункових операцій за формою № 1-РРО.Представник підприємства може зареєструвати РРО при наявності документів, що засвідчують його особу і підтверджують надані йому повноваження.

Реєстраційна заява має бути підписана керівником підприємства або фізичною особою - підприємцем або представником підприємства при наявності документів, що засвідчують його особу і підтверджують надані йому повноваження, а також виконання вимог по електронній ідентифікації в разі подачі заяви в електронному вигляді із зазначенням дати подання.Всі розділи реєстраційної заяви підлягають обов'язковому заповненню.

У разі відсутності підстав для відмови в реєстрації РРО посадова особа контролюючого органу не пізніше одного робочого дня з дня надходження реєстраційної заяви приймає рішення про можливість реєстрації РРО, формує і резервує фіскальний номер РРО в інформаційній системі ДФС.У день резервування фіскального номера РРО в інформаційній системі ДФС контролюючим органом, де проводиться реєстрація РРО, ДФС направляє в ЦСО інформацію у вигляді довідки про резервування фіскального номера реєстратора розрахункових операцій

Протягом трьох днів з дати направлення в ЦСО довідки про резервування фіскального номера суб'єкт господарювання повинен забезпечити переведення РРО у фіскальний режим роботи.

Завершення процедури реєстрації РРО здійснюється на підставі довідки про опломбування РРО та акту введення в експлуатацію РРО, екземпляри яких в день введення в експлуатацію ЦСО направляє до контролюючого органу, де проводиться реєстрація РРО.

Крок 3. Вибір приміщення для розміщення ресторану

Приміщення для розміщення майбутнього закладу можна як придбати у власність, так і взяти в оренду.Договір купівлі-продажу нерухомого майна укладається у письмовій формі і підлягає нотаріальному посвідченню.Право власності на нерухомість підлягає обов'язковій державній реєстрації в державному реєстрі прав на нерухоме майно та виникає з моменту такої реєстрації.

Договір оренди може бути укладений в простій письмовій формі.Передача приміщення орендарю здійснюється за актом, який підписується сторонами договору.

Крім того, приміщення для закладу громадського харчування повинно відповідати вимогам органів санітарно-епідеміологічної служби та пожежного нагляду, про що докладніше буде сказано в другій частині статті.

Крок 4. Отримання висновку санітарно-епідеміологічної служби.

Згідно зі статтею 15 Закону України «Про забезпечення санітарного та епідемічного благополуччя населення» підприємства, установи, організації та громадяни при розробці та використанні нових технологій, проектуванні, розміщенні, будівництві, реконструкції та технічному переобладнанні підприємств, виробничих об'єктів і споруд будь-якого призначення, плануванні та забудові населених пунктів, курортів, проектуванні і будівництві каналізаційних, очисних, гідротехнічних споруд, інших об'єктів зобов'язані дотримуватисьвимог санітарного законодавства.

Законом України «Про Перелік документів дозвільного характеру у сфері господарської діяльності» передбачено отримання Висновку державної санітарно-епідеміологічної експертизи діючих об'єктів.

В отриманні висновку СЕС немає необхідності, якщо в орендованому приміщенні і раніше розміщувалося заклад громадського харчування, і Ви не плануєте переобладнати його або проводити реконструкцію.

Мінімум документів, необхідний для отримання висновку СЕС:

  • заява власника або уповноваженого ним органу;
  • копія статуту;
  • документ, що підтверджує правомірність володіння приміщенням (договір купівлі-продажу або оренди);
  • узгодження СЕС про введення об'єкта в експлуатацію.

Для отримання погодження СЕС звертатися потрібно в дозвільний центр за місцем знаходження підприємства.

Також перед початком роботи не зайвим буде ознайомиться з санітарними вимогами, описаними в «Санітарних правилах для підприємств громадського харчування, включаючи кондитерські цехи і підприємства, що виробляють м'яке морозиво» (СанПіН від 19 березня 1991 року) і «Правилах роботи закладів (підприємств) громадського харчування »(документ затверджено в наказі Міністерства економіки та з питань європейської інтеграції України № 219 від 24 липня 2002 року).

Крок 5. Отримання дозволу ДСНС

Далі потрібно подати і зареєструвати декларацію відповідності матеріально-технічної бази суб'єкта господарювання вимогам законодавства з питань пожежної безпеки, яка дає право на початок роботи новостворених підприємств та початок використання підприємством об'єктів нерухомості (будівель, споруд, приміщень або їх частин).

Декларація не подається орендарем приміщення, якщо вона вже була зареєстрована його власником.

Декларація розробляється підприємством і подається ним або надсилається рекомендованим листом за місцем знаходження об'єкта нерухомості державному адміністратору або в територіальний орган ДСНС.У разі, якщо декларація подана безпосередньо державному адміністратору, така декларація протягом одного робочого дня після надходження передається їм територіальному органу ДСНС.

Для надання декларації рекомендованим листом підпис фізичної особи - підприємця засвідчується печаткою такої фізичної особи, а в разі відсутності печатки - декларація засвідчується нотаріусом.Підпис керівника юридичної особи засвідчується печаткою юридичної особи.

Суб'єкт господарювання з високим ступенем прийнятного ризику разом з декларацією подає позитивний висновок за результатами оцінки (експертизи) протипожежного стану підприємства, об'єкта чи приміщення.Оцінка протипожежного стану проводиться суб'єктом господарювання, який отримав відповідну ліцензію.

Декларація реєструється ДСНС або її територіальним органом на безоплатній основі протягом 5 робочих днів з дня надходження.

Крок 6. Дозвіл на розміщення об'єкта торгівлі

Раніше дозвіл на розміщення об'єкта торгівлі та сфери послуг надавалося місцевими влади.Однак з набранням чинності Законом України «Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності» правових підстав для видачі таких дозволів немає.

Відповідно до статті 4 вищезгаданого Закону виключно законами, які регулюють відносини, пов'язані з одержанням документів дозвільного характеру, встановлюються: необхідність одержання документів дозвільного характеру та їх види;дозвільний орган, уповноважений видавати документ дозвільного характеру тощоОскільки жодним законом отримання такого дозволу не передбачено, вимоги місцевих органів щодо їх отримання є неправомірними.Такої думки дотримується і Держкомітет з питань регуляторної політики та підприємництва в своєму листі від 09.09.2009 р №10831.

Крок 7. Отримання ліцензії на продаж алкоголю і тютюнових виробів

Роздрібна торгівля алкогольними напоями і тютюновими виробами може здійснюватися суб'єктами підприємницької діяльності незалежно від форм власності, в тому числі їх виробниками, за наявності у них ліцензій.Порядок отримання ліцензій затверджений Постановою Кабінету Міністрів від 13.05.1996 р № 493 в редакції від 17.01.2014 р

Ліцензії видаються уповноваженими Мінекономрозвитку органами на місцях строком на 1 рік.

Для отримання ліцензії потрібно надати:

  • Заяву;
  • довідку з податкової про взяття на облік;
  • копію документа про реєстрацію електронного касового апарату, засвідчену підписом керівника та печаткою підприємства.

Ліцензія видається протягом 10 календарних днів.

Плата за ліцензію на роздрібну торгівлю алкогольними напоями, крім сидру та перрі (без додання спирту), становить 8000 гривень на кожний окремий, зазначений в ліцензії електронний контрольно-касовий апарат (книгу обліку розрахункових операцій), що знаходиться в місці торгівлі;на роздрібну торгівлю тютюновими виробами на кожне місце торгівлі - 2000 гривень, а на території сіл і селищ, за винятком тих, що знаходяться в межах території міст - 500 гривень на роздрібну торгівлю алкогольними напоями, крім сидру та перрі (без додання спирту), на кожний окремий, зазначений в ліцензії електронний контрольно-касовий апарат (книгу обліку розрахункових операцій), що знаходиться в місці торгівлі, і 250 гривень - на роздрібну торгівлю тютюновими виробами на кожне місце торгівлі.

Плата за ліцензію на роздрібну торгівлю сидром та перрі (без додання спирту) становить 780 гривень на кожне місце торгівлі незалежно від його територіального розташування.

Плата стягується щоквартально рівними частинами або за рік вперед, за вибором платника.

Зберігання алкогольних напоїв та тютюнових виробів здійснюється в місцях зберігання алкогольних напоїв та тютюнових виробів, внесених до Єдиного реєстру органами доходів і зборів.Внесення даних до Єдиного реєстру проводиться на підставі заяви суб'єкта господарювання з обов'язковим зазначенням місцезнаходження місця зберігання алкогольних напоїв та тютюнових виробів, а також: для юридичних осіб - найменування, місцезнаходження, коду Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців;для фізичних осіб - підприємців - прізвища, імені, по батькові, місця проживання, реєстраційного номера облікової картки платника податків.

До заяви додаються копія виданої заявнику ліцензії, завірена нотаріально або посадовою особою органу ліцензування, і документ, що підтверджує право користування цим приміщенням.

Суб'єкти господарювання, які отримали ліцензію на роздрібну торгівлю алкогольними напоями та тютюновими виробами, вносять до Єдиного реєстру тільки ті місця зберігання алкогольних напоїв та тютюнових виробів, які розташовані за іншою адресою, ніж місце здійснення торгівлі.

Довідка про внесення місця зберігання до Єдиного реєстру видається суб'єкту господарювання протягом семи календарних днів з дня подачі заяви.

Крок 8. Реєстрація торгової марки

Реєстрація торгової марки не є обов'язковою для будь-якого виду діяльності, проте бажана, оскільки дає її власнику ряд переваг.Саме по торговій марці споживачі будуть розпізнавати продукцію і послуги підприємця.Крім того, власник торгової марки має низку правомочностей.А саме, право на використання торгової марки;виключне право дозволяти використання торговельної марки;виключне право перешкоджати неправомірному використанню торговельної марки, в тому числі забороняти таке використання.Право інтелектуальної власності на торговельну марку може бути також передано як внесок до статутного капіталу суб'єкта господарювання.Вартість права на знак для товарів і послуг нерідко є суттєвою частиною сукупної вартості майна та майнових прав підприємства, особливо якщо ця марка добре відома.

 

Вартість юридичних послуг в сфері захисту інтелектуальної власності

Послуга

Кількість пропозицій

Середня ціна, грн

Горячие предложения

Кредиты на карту

более 30 онлайн-сервисов!

Ставка - от 0.01%

Срок - до 180 дней

Сумма - до 20 000 грн.

Документы - паспорт и код

Дмитрий Гутгарц

адвокат

Регистрация ФОП в Киеве

Стоимость - от 800 грн.

Срок - 2 рабочих дня





Корисні статті з даної тематики

Советы юристов для граждан и бизнеса на ваш e-mail!




© 2006—2019

ООО «Простобанк Консалтинг»

Код ЄДРПОУ: 35454764

Адрес: 02100, г. Киев, ул. Георгия Тороповского, 2, оф. 19

Телефон: +38 063 075 70 92

Email: info@prostobank.com