про твої права

Встановлюємо МАФ

У законодавстві України мала архітектурна форма визначається як невелика одноповерхова пересувна споруда, яка не має закритого приміщення для тимчасового перебування людей, або стаціонарна споруда, яка має закрите приміщення для тимчасового перебування людей і по зовнішньому контуру має площу до 30 м², яка виконується із полегшених конструкцій і встановлюється тимчасово без улаштування фундаментів.

Путівник за статтею

  1. Встановлюємо МАФ
  2. Порядок оформлення розміщення тимчасової споруди
  3. Паспорт прив'язки ТС
  4. Розміщення ТС
  5. Вимоги до зовнішнього вигляду МАФів у місті Київ
Відео путівник
Товариство з обмеженою відповідальністю: реєстрація, статут

Товариство з обмеженою відповідальністю: реєстрація, статут

Встановлюємо МАФ

Тема установки об'єктів, так званої, малої архітектурної форми, надзвичайно актуальна на сьогоднішній день, оскільки кіоск, ларьок або павільйон, встановлений з порушенням законодавства, підлягає демонтажу, а власник такого об'єкта несе відповідальність за незаконну установку МАФу.Prostopravo.com.ua вивчав особливості розміщення об'єктів малої архітектурної форми на вулицях міст.

Під об'єктами малої архітектурної форми слід розуміти об'єкти, які не потребують попередньої підготовки і установки фундаменту для їх монтажу. У Законі України «Про регулювання містобудівної діяльності», який набрав чинності 17 лютого 2011 року, спочатку був термін мала архітектурна форма, який визначався як невелика споруда декоративного, допоміжного чи іншого призначення, яка використовується для поліпшення естетичного вигляду громадських місць і міських об'єктів, організації простору і доповнює композицію будинків, будівель, їх комплексів. До малих архітектурних форм законодавець відніс:

  1. альтанки, павільйони, навіси;
  2. паркові арки (аркади) і колони (колонади);
  3. вуличні вази, вазони і амфори;
  4. декоративні фонтани і басейни, штучні паркові водоспади;
  5. монументальні, декоративні та ігрові скульптури;
  6. вуличні меблі (лавки, столи);
  7. садово-паркове освітлення, ліхтарі;
  8. ступені, балюстради;
  9. паркові містки;
  10. обладнання дитячих ігрових майданчиків;
  11. павільйони зупинок громадського транспорту;
  12. огорожі, ворота, решітки;
  13. меморіальні споруди (надгробки, стели, обеліски та інше);
  14. рекламні та інформаційні стенди, дошки, вивіски;
  15. інші об'єкти, визначені законодавством.

У січні 2013 року в зазначений Закон були внесені зміни, після чого поняття "мала архітектурна форма" було перенесено до Закону України "Про благоустрій населених пунктів" та на сьогоднішній день не застосовується до об'єктів, які використовуються для ведення бізнесу (кіосків, лотків, павільйонів ).Для бізнесу куди цікавіше термін "тимчасова споруда для здійснення підприємницької діяльності".

Тимчасова споруда (далі - ТС) торгового, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності - одноповерхова споруда, що виготовляється з полегшених конструкцій з урахуванням основних вимог до споруд, визначених технічним регламентом будівельних виробів, будівель і споруд, і встановлюється тимчасово, без спорудження фундаменту.

ТС для здійснення підприємницької діяльності може мати закрите приміщення для тимчасового перебування людей (павільйон площею не більше 30 квадратних метрів по зовнішньому контуру) або не мати такого приміщення. Ці споруди можуть використовуватися підприємцями для здійснення роздрібної торгівлі, надання будь-яких послуг або організації пункту громадського харчування.

Порядок оформлення розміщення тимчасової споруди

Мінрегіонбуд своїм наказом № 244 від 21.10.2011р.затвердив "Порядок розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності».

Підставою для розміщення ТС є паспорт прив'язки тимчасової споруди.

Спочатку суб'єкт підприємництва звертається із заявою, написаною у довільній формі, в місцеву адміністрацію для отримання позитивного рішення про те, що місце розташування ТС відповідає будівельним нормам.

До цієї заяви необхідно додати:

  • графічні матеріали із зазначенням бажаного місця розміщення ТС, виконані заявником у довільній формі на топографо-геодезичній основі М 1: 500 кресленнями контурів ТС з прив'язкою до місцевості;
  • реквізити замовника (найменування або П.І.Б., адреса, контактна інформація).

Зазначений вище перелік документів є вичерпним.

Заява розглядається місцевою адміністрацією, а точніше органом з питань містобудування та архітектури, утвореним при державній адміністрації, протягом 10 робочих днів з моменту подання такої заяви.

Протягом ще трьох робочих днів з моменту прийняття рішення про відповідність (невідповідність) намірів замовника щодо місця розміщення ТС будівельним нормам, останній повинен бути письмово повідомлений про прийняте рішення.

У разі схвалення державною адміністрацією заяви про розміщення ТС, підприємець отримує право на оформлення паспорта прив'язки. Для його оформлення необхідно звернутися до органу з питань містобудування та архітектури з додатковою заявою. До заяви слід додати:

  • схему розміщення ТС;
  • кольорові ескізи фасадів ТС в масштабі 1:50 (для стаціонарних ТС).Ескіз виготовляє суб'єкт господарювання, який має ліцензію на виконання проектних робіт, або архітектор, який має відповідний кваліфікаційний сертифікат;
  • схему благоустрою прилеглої території, складену замовником або суб'єктом підприємницької діяльності, які мають відповідну ліцензію, або архітектором, що володіє відповідним кваліфікаційним сертифікатом, відповідно до Закону України «Про благоустрій населених пунктів України»;
  • технічні умови щодо інженерного забезпечення (в разі наявності такого), отримані замовником у балансоутримувача відповідних інженерних мереж.

При цьому всі перераховані вище документи підприємець повинен добути самостійно.

Термін оформлення паспорта прив'язки ТС органом з питань містобудування та архітектури - десять робочих днів з дня подання зазначеної заяви та всіх доданих до неї документів.

Паспорт прив'язки ТС

Що ж собою являє паспорт прив'язки ТС і які дані він повинен включати?

По-перше, відзначимо, що форма паспорта затверджена тим самим наказом Мінрегіонбуду N244.

А містити він повинен:

  • схему розміщення ТС, виконану на топографо-геодезичній основі в масштабі 1: 500, а також схему благоустрою прилеглої території;
  • кольорові ескізи фасадів ТС в масштабі 1: 50 (для стаціонару ТС);
  • технічні умови щодо інженерного забезпечення ТС, отримані замовником у балансоутримувача відповідних мереж;
  • реквізити замовника (найменування, ПІБ, адреса, контактна інформація).

Власне, всі ці документи і надаються підприємцем органу з питань містобудування та архітектури самим підприємцем.

Звертаємо увагу на ось який момент: в переліку документів, які додаються до заяви щодо технічних умов інженерного забезпечення мереж є застереження "в разі наявності такого". У переліку даних паспорта такого застереження немає. Відповідно, рекомендуємо при підготовці пакету документів для оформлення паспорта прив'язки ТС, потурбуватися про отримання технічних умов, або запастися листом балансоутримувача мереж, що таких умов немає.

Інших даних паспорт прив'язки містити не повинен.

Видача паспорта прив'язки безкоштовна. Всі витрати підприємця зводяться до оплати підготовки необхідних документів для отримання самого паспорта. Інформація Про ТС вноситься до містобудівного кадастру.

Термін дії паспорта прив'язки законодавством не встановлено, його визначає орган з питань містобудування та архітектури відповідно до генерального плану, плану зонування та детального плану територій та з урахуванням строків реалізації їх положень. Досить розмите формулювання, що не гарантує тривалого терміну дії паспорта прив'язки.

Якщо ж термін дії паспорта прив'язки втратив чинність, його можна продовжити, подавши відповідну заяву в орган з питань містобудування та архітектури. Продовження терміну здійснюється шляхом вказівки в тому ж паспорті нової дати, підпису посадової особи та печатки органу з питань містобудування та архітектури.

Розміщення ТС

Установка ТС проводиться у повній відповідності до паспорту прив'язки без будь-яких відхилень від нього. Відновлення благоустрою прилеглої території є обов'язковим.

Уже після розміщення ТС підприємець зобов'язаний подати до місцевої державної адміністрації письмову заяву, в якій зазначає, що ним виконані вимоги паспорта прив'язки (форма заяви також затверджена наказом Мінрегіонбуду N244.)

Якщо виникає необхідність проведення планових ремонтних робіт на земельній ділянці, на якій розміщено ТС, дія паспорта прив'язки призупиняється. При цьому підприємець-власник ТС повинен бути попереджений про плановані роботи не менше ніж за 1 місяць і з наданням тимчасового місця для розміщення такої ТС. Якщо ж мова йде про аварійні роботи, то вони проводяться без попередження, а мова про надання іншого місця розміщення ТС навіть не йде. Якщо підприємець порушить умови паспорта прив'язки при установці ТС, або не встановить своє ТС протягом 6 місяців з моменту отримання паспорта прив'язки, останній анулюється, як і в разі виявлення надання недостовірної інформації в документах при підготовці паспорта прив'язки.

Якщо термін дії паспорта прив'язки закінчився і не продовжено підприємцем, або ж паспорт анульований, а також якщо ТС встановлена самовільно без отримання паспорта прив'язки, така ТС підлягає демонтажу.

Якщо підприємцю захотілося "освіжити" фасад, або внести якісь конструктивні зміни в фасад ТС, йому необхідно також подавати заяву про внесення змін до паспорта прив'язки у частині ескізів фасадів. Розгляд нового ескізу фасаду відбувається 10 робочих днів.

Як бачимо, особливих складнощів в розміщенні ТС немає, проте, слід врахувати, що в кожному конкретному населеному пункті органи місцевого самоврядування коригують "правила гри", тому перед початком процедури оформлення установки ТС, підприємцю слід уточнити в державній адміністрації вимоги до документації, яка подається для оформлення паспорта прив'язки ТС.

Вимоги до зовнішнього вигляду МАФів у місті Київ

Згідно Рішення КМР від 25 грудня 2008 року N 1051/1051  існує порядок розміщення та зовнішнього вигляду МАФів та тимчасових споруд. Розміщення та утримання МАФів та тимчасових споруд під час загальноміських заходів та ярмарків регулюється розпорядженнями КМДА.

Вимоги до розміщення та зовнішнього вигляду МАФів та тимчасових споруд

  • Біля кожної малої архітектурної форми та тимчасової споруди повинно бути зовнішнє штучне освітлення, а також впритул до них покриття вдосконаленого типу завширшки:
    • по всій довжині фасаду незалежно від конструкції споруди – 2 м;
    • з боку вітрини і службового входу – 1 м;
    • з боку входу для покупців – 1,5 м.
  • У разі розміщення малих архітектурних форм та тимчасових споруд на відстані більше 2 метрів від тротуару до них з тротуару повинна бути побудована пішохідна    доріжка завширшки 1,5 метра.
  • Біля стаціонарних МАФів та тимчасових споруд повинні бути встановлені не менше двох урн для збирання твердих побутових відходів, а також забезпечуватися прибирання прилеглої території не менше 10 м. Власник повинен проводити заходи з озеленення закріпленої для обслуговування території.
  • Власники (балансоутримувачі) зобов'язані проводити при необхідності, але не менше одного разу на рік відновлення зовнішнього вигляду МАФу згідно з паспортом, затвердженим Головним управління містобудування, архітектури та дизайну міського середовища.
  • МАФи та тимчасові споруди, які розміщені, встановлені або збудовані без відповідної, оформленої в установленому порядку дозвільної документації, з відхиленням від проекту, вважаються самочинно розміщеними і підлягають демонтажу за кошти особи, що здійснила встановлення, у терміни, визначені в приписі Головного управління контролю за благоустроєм м. Києва.
  • Забороняється розміщення МАФів та тимчасових споруд у червоних лініях забудови, охоронних зонах інженерних мереж та за рахунок зелених насаджень, у тому числі за рахунок газонів, квітників тощо, крім випадків, прямо передбачених рішеннями Київської міської ради.

Читайте також:

Усі статті розділу

Пошук юридичних послуг в сфері захисту інтелектуальної власності

Потрібна юридична допомога?