У класичних підручниках політології Ви, скоріш за все, зустрінете визначення політики як мистецтва або науки державного управління, напряму, форми та змісту державної діяльності. В цьому значенні сфера політики включає всі питання управління державою: державний устрій, форму правління, політичний режим, політичні партії та рухи тощо.
Водночас, політику можна розуміти і ширше, як спосіб здійснення будь-якого керівництва: від керівництва компанією (політика компанії) до управління сільською громадою чи профспілкою.
Часто термін «політика» напряму пов’язують з терміном «влада». Тобто будь-яка соціальна проблема є політичною, якщо так чи інакше пов’язана з владою. А політика, по суті, є способом завоювання та утримання цієї влади.
Іноді політичні відносини тісно переплітають з економічними, тоді політику розглядають як спосіб управління класами. Варто лише нагадати: політика — це боротьба між класами, політика — це відносини пролетаріату, який бореться за визволення проти всесвітньої буржуазії (В. Ульянов (Ленін)).
Історія поняття
Термін «політика» поширився під впливом однойменного трактату Арістотеля — «Політика». В античну добу політику розглядали як одну з провідних сфер діяльності, що визначає статус індивіда, можливість утвердити свої сили та розум і ґрунтується переважно на двох принципах: волі та традиції. Політика визначалася як тотальний процес, жити в суспільстві означало жити обов'язково політично, оскільки політика виступала як всезагальна форма соціальних зв'язків.
У Середньовіччя політику трактували як вияв волі і дії Бога (Фома Аквінський, Августин). З початком епохи Відродження політику починають трактувати як категорію, що пов'язана з діями людини, боротьбу між силою і законом. Якщо недостатньо дії закону, його може замінити або доповнити сила. Самі закони тільки тоді чогось варті, коли спираються на внутрішню силу підпорядкування їм і силу зовнішньої організації такого підпорядкування.
У Новий час Томас Гоббс, Джон Лок, Шарль Луї де Монтеск'є визначають політику як стосунки з утвердження людської свободи за рахунок права, розуму, моралі. У 19 столітті політику визначають як мистецтво використання можливостей.
Класик політичної науки німецький соціолог Макс Вебер підкреслював, що політика «означає прагнення до участі у владі або надання впливу на розподіл влади, чи то між державами, будь то всередині держави, між групами людей, яких воно в себе укладає… Хто займається політикою, той прагне влади». Визначення політики через владу характерне для багатьох мислителів — Нікколо Макіавеллі, Вільфредо Парето, Карла Маркса та інших.
Звідси ще один підхід до визначення політики, пов'язаний з поясненням її функцій — управління, підтримання порядку, збереження стабільності соціуму, авторитарного розподілу цінностей тощо. Прихильниками функціонального підходу до розуміння політики були переважно американські науковці Толкотт Парсонс, Девід Істон, Габріель Алмонд.
У марксистсько-ленінському розумінні політика — боротьба класів за владу, а державна влада висловлює інтереси панівного у суспільстві класу. Німецький політолог Карл Шмітт вивчав природу політики через дихотомію «друг — ворог», «наші — ваші». Прихильники політичного реалізму, наприклад Ганс Моргентау, визначають політику як реальність, яка існує і змінюється не на основі абстрактних ідеалів, а набору реальних сил.
Сутність та структура політики
Насьогодні, у суспільствознавстві домінують два основні підходи до визначення політики.
Традиційний підхід. Політика визначається через суть і зміст діяльності держави, через участь людей в здійсненні або опануванні державної влади. Політика як наука бере початок від Арістотеля, для якого політика є вивчення управління містом (полісом), державою. Розвиток національних держав посилив таку позицію у визначенні суті політики, як соціального явища і науки. Політика - пізнання всього, що має стосуватися мистецтва управляти державою і вести стосунки, зв 'язки з іншими державами. Найпоширеніша на Заході концепція політичної соціології визначає політику як науку про владу, про управління, про авторитет, про командування в усіх людських спільностях і соціальних групах, а не тільки у національному суспільстві (Макс Вебер, Моріс Дюверже, Гарольд Лассуел, Роберт Даль та ін.). Політика створює особливу сферу суспільного життя, яку точніше іменувати державно-владною, і реалізується в ній. Вплив політики на економіку, культуру і вплив економіки на політику та ін. розглядається як взаємодія різних сфер суспільного життя.
Друга позиція. Політика визначається як певний вид соціальної діяльності, не обов 'язково поєднаної з державною владою. Ряд політологів Заходу вважають, що політика є спосіб з' ясування і упорядкування суспільних справ, що особливо стосуються розподілу дефіцитних ресурсів, принципів, за якими здійснюється розподіл ресурсів, засобів, завдяки яким люди або соціальні спільності мають і тримають контроль над ситуацією. Влада і держава, в межах другої позиції погляду на політику, не розглядаються апріорно, як щось відмінне від влади та інших соціальних спільностей людей; якщо відмінність і є, то порівняння вивчення влади в усіх соціальних спільностях людей дає можливість їх виявляти. Це означає, що політика є, насамперед, суспільна діяльність, звернена на соціальні і матеріальні взаємовідносини людей, яка одержує різноманітні відображення у різних сферах і постійно змінюється. Аналізуючи політику як соціальне явище, варто мати на увазі, що в суспільстві зі складною соціальною структурою і за наявності публічної влади - держави, важко знайти явища і процеси абсолютно вільні від політичних відтінків, оскільки більшість з них пов' язана з інтересами тих або інших соціальних спільностей, верств, класів, що борються за завоювання або утримання влади. Інша справа, міра "політичності" є різною. Найсильніша міра "політичності" - в сфері законодавчій і виконавчій, діяльності органів державної влади, в органах, що забезпечують національну безпеку, а також в діяльності політичних партій, суспільно-політичних рухів, масових громадських і суспільних об' єднань та деяких професійних спілок, творчих добровільних товариств.
З точки зору ціннісного підходу, політику можна розглядати як:
1. Високе мистецтво служіння ідеалам добра та справедливості.
Аристотель вважав, що кожна спільнота створюється з певною метою. Означена мета мусить перевершувати всі індивідуальні блага окремих людей. Цією метою є справедливість або найвище благо для всіх. Виходячи з такого розуміння домінантною рисою політики має бути мудрість, яка полягає в умінні вибирати засоби для реалізації моральної мети.
2. Політика як засіб досягнення егоїстичних цілей.
Характеризується як цинічне розуміння політики, що налічує чимало варіантів: від "мистецтва можливого", "після нас хоч потоп" аж до виправдання збройної боротьби за "життєвий простір" і т. ін. Розуміння політики, в якому мета виправдовує будь-які засоби її досягнення.
3. Ціннісно-нейтральне розуміння політики.
Полягає в раціональному, аналітичному тлумаченні політики як сфери діяльності. Проте в ній немає вочевидь заданої регламентації, жорстких "правил гри". Ця сфера діяльності регулюється правовими, соціальними та психічними нормами, які можуть суттєво відрізнятися одна від одної в різних суспільствах.
Структура політики включає в себе:
- Політичний інтерес (внутрішнє, мотиваційне джерело політичної поведінки).
- Політична організація (спосіб і характер побудови центрів управління суспільством).
- Політичні відносини (взаємозв’язки суб’єктів та об’єктів політики).
- Політична діяльність (активність суб’єктів політики, спрямована на досягнення політичного інтересу).
- Політична свідомість (усвідомлене ставлення суспільства до власних політичних інтересів).
Читайте також:
- Вибори Президента України
- Виборча система США. Вибори Президента
- Виконавча влада в Україні
- Держава та її 5 основних ознак
- Державна влада
- Державний суверенітет
- Місцеве самоврядування в Україні
- Місцеві вибори в Україні
- Політичні режими: демократичний, авторитарний, тоталітарний та інші
- Політичні ідеології
- Судова влада в Україні
- Форми державного правління
- Форми державного устрою
