В Україні скоро запрацює інститут лобіювання інтересів

Закон вводиться в дію через 2 міс з дня початку функціонування Реєстру

В Україні скоро запрацює інститут лобіювання інтересів

Лобіювання - діяльність, що здійснюється з метою впливу (спроби впливу) на об’єкт лобіювання в комерційних інтересах бенефіціара (за винагороду, що отримується прямо або опосередковано, та/або з оплатою фактичних витрат, необхідних для її здійснення) або у власних комерційних інтересах особи та стосується предмета лобіювання.

Об’єкт лобіювання - суб’єкт правотворчої діяльності (крім Українського народу на всеукраїнському референдумі, територіальної громади на місцевому референдумі) та/або суб’єкт правотворчої ініціативи.

Бенефіціар - іноземна держава, фізична, юридична особа або група таких осіб, у комерційних інтересах яких здійснюється лобіювання.

Предметом лобіювання є нормативно-правовий акт.

Лобістами можуть бути як фізичні, так і  юридичні особи.

Реєстр прозорості - це інформаційно-комунікаційна система, що забезпечує збирання, накопичення, захист, облік, відображення, оброблення та надання інформації про суб’єктів лобіювання та їх звітність.

Реєстр прозорості створюється з метою надання безоплатного публічного доступу до актуальної та достовірної інформації про суб’єктів лобіювання та їх звітність.  Дані Реєстру є відкритими і загальнодоступними, крім випадків, передбачених законом.

До методів лобіювання належать:

  1. будь-яка пряма чи опосередкована комунікація з об’єктом лобіювання щодо питань, пов’язаних з предметом лобіювання;
  2. підготовка та розповсюдження реклами, пропозицій, програмних і позиційних документів, аналітичних матеріалів, результатів соціологічних та інших досліджень щодо питань, пов’язаних з предметом лобіювання, у тому числі з використанням медіа або мережі Інтернет;
  3. участь у заходах щодо питань, пов’язаних з предметом лобіювання, з метою впливу (спроби впливу) на об’єкт лобіювання;
  4. запрошення об’єкта лобіювання для участі у зустрічах, конференціях, заходах тощо;
  5. організація проведення публічних заходів, інформаційних кампаній, інших заходів, не заборонених законом, що пов’язані з предметом лобіювання;
  6. інші методи, не заборонені Конституцією та законами України, які полягають у здійсненні суб’єктом лобіювання впливу (спроби впливу) на об’єкт лобіювання щодо предмета лобіювання.

Не може бути предметом лобіювання нормативно-правовий акт щодо:

  1. оголошення загальної або часткової мобілізації;
  2. введення в Україні або в окремих її місцевостях воєнного стану;
  3. оголошення за поданням Президента України стану війни і укладення миру;
  4. використання Збройних Сил України та інших утворених відповідно до законів України військових формувань;
  5. введення в Україні або в окремих її місцевостях надзвичайного стану;
  6. оголошення окремих місцевостей зонами надзвичайної екологічної ситуації;
  7. зміни території України;
  8. амністії.

Суб’єкт лобіювання здійснює лобіювання в комерційних інтересах бенефіціара на підставі договору.

Юридичні особи - суб’єкти лобіювання, які є громадськими об’єднаннями, іншими неприбутковими підприємствами, установами та організаціями, можуть здійснювати лобіювання в комерційних інтересах бенефіціара без укладення договору лобіювання, якщо інше не передбачено їхніми установчими документами.

За договором лобіювання суб’єкт лобіювання зобов’язується на замовлення клієнта здійснювати лобіювання в комерційних інтересах бенефіціара, а клієнт зобов’язується сплатити суб’єкту лобіювання винагороду за таке лобіювання та/або відшкодувати суб’єкту лобіювання усі фактичні витрати, необхідні для виконання договору лобіювання.

Не може бути суб’єктом лобіювання:

  1. особа, уповноважена на виконання функцій держави або місцевого самоврядування під час її перебування на відповідній посаді та впродовж одного року після її звільнення з посади або припинення її повноважень на посаді;
  2. фізична особа, яка має судимість за вчинення кримінального правопорушення, не погашену або не зняту в установленому законом порядку (крім реабілітованої особи), або на яку накладалося адміністративне стягнення за вчинення правопорушення, пов’язаного з корупцією, або на яку накладено адміністративне стягнення у вигляді заборони здійснення лобіювання;
  3. фізична особа, яка за рішенням суду визнана недієздатною або такою, цивільна дієздатність якої обмежена, а також фізична особа, яка не досягла повної цивільної дієздатності;
  4. фізична особа, яка є громадянином або резидентом держави, що здійснює збройну агресію проти України;
  5. орган державної влади, інший державний орган, орган місцевого самоврядування, юридична особа публічного права;
  6. фізична або юридична особа, яку включено до переліку осіб, пов’язаних з провадженням терористичної діяльності, або стосовно якої застосовано санкції;
  7. юридична особа, пов’язана з державою агресором;
  8. суб’єкти забезпечення правотворчої діяльності, визначені Законом України "Про правотворчу діяльність";
  9. юридична особа, щодо якої протягом останніх п’яти років за вироком, який набрав законної сили, застосовано заходи кримінально-правового характеру;
  10. медіа;
  11. політична партія та місцева організація політичної партії;
  12. релігійна організація;
  13. кандидат на виборну посаду на виборах Президента України, виборах народних депутатів України, місцевих виборах.