Зареєстровано проєкт Закону про корінні народи України
Редакція сайту підготувала новий юридичний огляд на 15.06.2021
У Верховній Раді України зареєстровано проєкт Закону №5506 «Про корінні народи України», поданий Президентом України. Посилаючись на Конституцію України, Декларацію прав національностей України, Статуту Організації Об'єднаних Націй, Віденську декларацію, Декларацію Організації Об'єднаних Націй про права корінних народів, Постанову Верховної Ради України від 20 березня 2014 року № 1140–VII "Про Заяву Верховної Ради України щодо гарантії прав кримськотатарського народу у складі Української Держави", акт визначає права корінних народів та особливості їх реалізації.
У статті 1 проєкту закону наведено наступне визначення:
Корінний народ України – автохтонна етнічна спільнота, яка сформувалася на території України, є носієм самобутньої мови і культури, має традиційні, соціальні, культурні або представницькі органи, самоусвідомлює себе корінним народом України, становить етнічну меншість у складі її населення і не має власного державного утворення за межами України.
У частині другій цієї ж статті зазначено, що корінними народами України, які сформувались на території Кримського півострову, є кримські татари, караїми, кримчаки.
Представницькі органи корінних народів України – відповідні представницькі інститути, що створюються корінними народами і у відповідності з Конституцією та законами України наділяються правом представляти корінні народи і приймати рішення від їх імені.
Представницькі органи набувають та втрачають права та обов'язки, передбачені цим та іншими законами України, після прийняття Кабінетом Міністрів України рішення про закріплення їх правового статусу чи його позбавлення. Проєкт такого рішення вноситься на розгляд Кабінету Міністрів України центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізацію державної політики у сфері міжнаціональних відносин, релігії та захисту прав національних меншин України.
Акти та рішення органів виконавчої влади з питань розвитку мов, культури, забезпечення прав корінних народів України на освіту мовою корінного народу, діяльності засобів масової інформації мовами корінних народів України, інтеграції корінних народів України ухвалюються після проведення консультацій з представницькими органами.
Корінні народи України мають право на самовизначення в Україні, встановлюють свій політичний статус у межах Конституції та законів України, вільно здійснюють свій економічний, соціальний та культурний розвиток.
Корінні народи мають право на спрямування частини доходів, отриманих бюджетами всіх рівнів від користування природними ресурсами, що знаходяться на території Автономної Республіки Крим та міста Севастополя, на потреби корінних народів України, що встановлені цим Законом. Порядок спрямування частини доходів, отриманих бюджетами всіх рівнів від користування природними ресурсами, що знаходяться на території Автономної Республіки Крим та міста Севастополя, на передбачені цим Законом потреби корінних народів України, визначається Бюджетним кодексом України.
Порядок резервування для представників корінних народів України, що повертаються на територію Автономної Республіки Крим та міста Севастополя, земель сільськогосподарського та іншого призначення, виділення земельних ділянок та їхній облік встановлюється Кабінетом Міністрів України після проведення консультацій з представницькими органами.
Держава гарантує захист корінних народів України від актів геноциду чи будь-яких інших актів колективного примусу чи насильства.
Основоположні права корінних народів України
Корінні народи України та їх представники мають право колективно та індивідуально на повне володіння всіма правами людини і основоположними свободами, визначеними у Статуті Організації Об'єднаних Націй, Загальній декларації прав людини, Декларації Організації Об'єднаних Націй про права корінних народів та в міжнародних договорах, згода на обов'язковість яких надана Верховною Радою України, а також передбаченими у Конституції та законах України.
Корінні народи України мають право на рівний правовий захист. Будь-яка дискримінація корінних народів України при реалізації ними своїх прав забороняється.
Держава реалізує заходи посиленої підтримки корінних народів України – тимчасові заходи, що вживаються державою для подолання негативних для корінних народів явищ соціального, правового чи культурного характеру, через створення спеціальних сприятливих механізмів реалізації прав, свобод і потреб корінних народів.
Заходи посиленої підтримки запроваджуються Кабінетом Міністрів України за запитом та після проведення консультацій з представницькими органами.
Корінним народам України гарантується право на правовий захист від будь-яких дій, направлених на:
- позбавлення ознак етнічної приналежності та цілісності як самобутніх народів, позбавлення культурних цінностей;
- виселення або примусове переміщення із місць компактного проживання у будь-якій формі;
- примусову асиміляцію або примусову інтеграцію у будь-якій формі;
- заохочення або розпалювання расової, етнічної чи релігійної ненависті, направленої проти них.
Корінні народи України визначають власну національну символіку та порядок її застосування з дотриманням законів України.
Корінні народи України мають право відроджувати, використовувати, розвивати і передавати майбутнім поколінням свою історію, мови, традиції, писемність і літературу, відновлювати та зберігати об'єкти матеріальної та нематеріальної культурної спадщини.
Заперечення етнічної приналежності чи етнічної самобутності корінних народів України забороняється.
Культурні права корінних народів України
Корінні народи України мають право на дотримання, відродження та розвиток своїх духовних, релігійних та культурних традицій і звичаїв, збереження матеріальної та нематеріальної культурної спадщини.
Перелік місць та об'єктів релігійного та культурного значення корінних народів України, порядок користування цими об'єктами, їх фінансування та отримання доходів від такої діяльності визначаються Кабінетом Міністрів України після проведення консультацій із представницькими органами.
З метою відновлення історичної топоніміки корінних народів України, Кабінет Міністрів України після консультацій з представницькими органами вносить в установленому порядку на розгляд Верховної Ради України проекти постанов про перейменування населених пунктів.
Освітні та мовні права корінних народів України
Корінні народи України мають право створювати свої заклади освіти або співпрацювати із закладами освіти усіх форм власності з метою забезпечення вивчення мови, історії, культури відповідного корінного народу та навчання мовою відповідного корінного народу.
Центральні органи виконавчої влади у взаємодії з представницькими органами визначають порядок включення відомостей про мови, історію та культуру корінних народів України у навчальний процес відповідно до законів України у сфері освіти.
Держава гарантує можливість вивчення мов корінних народів України.
Держава гарантує дослідження, збереження та розвиток мов корінних народів України, що перебувають під загрозою зникнення.
Інформаційні права корінних народів України
Корінні народи України через представницькі органи мають право відповідно до законів України створювати свої засоби масової інформації.
Держава може надавати підтримку засобам масової інформації, в яких представницькі органи корінних народів самостійно прямо володіють щонайменше 51 відсотком статутного капіталу та/або права голосу часток (паїв, акцій) засобу масової інформації, у разі якщо такі засоби масової інформації відповідно до ліцензії на мовлення чи дозволу на тимчасове мовлення здійснюють не менше 50 відсотків мовлення мовами корінних народів України та/або присвячують не менше 50 відсотків мовлення питанням реалізації прав корінних народів України згідно з цим Законом. Порядок надання такої підтримки визначається Кабінетом Міністрів України після проведення консультацій з представницькими органами.
Оновлено: 15.06.2021
Автор: Катерина Гутгарц, юрист