Позовна заява про захист прав споживачів
Як правильно заповнити позовна заява про захист прав споживачів: поради, приклад, відповіді на запитання
Дата оновлення: 01.11.2025
Автор: Катерина Гутгарц, юрист
Зміст
- Крок 1: Збір необхідних документів
- Крок 2: Як правильно скласти позовну заяву
- Крок 3: Підготовка до подання позову
- FAQ: Поширені запитання
Позовна заява про захист прав споживачів є юридичним документом, що дозволяє відновити порушені права покупця товару або отримувача послуги. Вона може бути подана до суду з різних підстав: від заміни неякісного товару до відшкодування збитків або моральної шкоди. У цій статті ми розглянемо, як правильно скласти таку позовну заяву, надамо зразок заповнення та відповіді на найбільш поширені запитання.
Крок 1: Збір необхідних документів
Перш ніж подати позовну заяву, важливо підготувати всі необхідні документи, які будуть підтверджувати факт порушення ваших прав. Ось що вам слід зібрати:
- Документи, що підтверджують придбання товару або послуги (чек, квитанція, накладна, договір тощо).
- Документи, що підтверджують неналежну якість товару або послуги (акти огляду, висновки експертів, повідомлення від сервісних центрів).
- Докази понесених збитків: фото, відео матеріали, медичні довідки або інші документи, що підтверджують нанесену шкоду.
Крок 2: Як правильно скласти позовну заяву
Позовна заява повинна містити чітку інформацію про порушення ваших прав та містити обґрунтування вимог. Ось зразок позовної заяви:
Шаблон і зразок написання позовної заяви про захист прав споживачів
Зразок позову
|
До __________(назва суду) адреса: _________ |
|
|
|
Позивач: _______ (ПІБ позивача) адреса: ____________ номер засобу зв'язку (телефон): _____ |
|
|
|
Відповідач: ________(ПІБ відповідача) адреса: _____________ номер засобу зв'язку (телефон): _____ |
|
|
|
Третя особа: _____________ (якщо є необхідність, наприклад, Держпродспоживслужба) адреса: номер засобу зв’язку (телефон): ___________ |
|
|
|
Ціна позову: |
|
Судовий збір: не сплачується |
Позовна заява
Про захист прав споживачів
«….»…………… ……. року Позивач придбав (замовив) у Відповідача товар:…………………………….(назва товару, кількість (вага), інші характеристики) / послугу з ………………….. (назва послуги). Придбання товару (замовлення та оплата послуги) підтверджується ………………………… (назва документу), копія якого додається. Загальна вартість товару (послуги) становила ……………….. (…………прописом………………) грн.
………………………………….………………….. (опис обставин, за яких було виявлено неналежну якість товару: після розпакування, після скуштування, в процесі використання, або неналежної якості наданих послуг).
Одразу після виявлення Позивачем факту, що якість товару (послуги) є неналежною, Позивач звернувся до Відповідача з вимогою про ………………………………… (заміну неякісного товару на аналогічний якісний, пропорційне зменшення вартості товару, відшкодування усунення вад товару, здійсненого Позивачем за власний рахунок, повернення грошових коштів за неякісний товар (послугу), відшкодування завданих збитків).
Якщо внаслідок вживання неякісних продовольчих продуктів харчування довелося звертатися за медичною допомогою необхідно вказати, за якою саме медичною допомогою зверталися, найменування медичного закладу та які медичні послуги були надані. По можливості отримати висновок (виписку з історії хвороби) з медичного закладу.
На письмову претензію, направлену Позивачем Відповідачу, останній відповів:………………………. / не надав жодної відповіді.
Відповідно до ч. …статті 8 (у випадку придбання товару неналежної якості) /або ч. …… ст. 10 (у випадку отримання послуги неналежної якості) Закону України «Про захист прав споживачів»: …………………………………...
Окрім матеріальної шкоди, позивачу було завдано значної моральної шкоди. Позивач був вимушений приділяти значну частину свого особистого часу на вирішення даної проблеми, багаторазово звертався до Відповідача, як усно так і письмово, звертався за юридичною допомогою. Внаслідок неправомірних дій Відповідача погіршився і фізичний стан Позивача, останній почав відчувати …………………..(головні болі, підвищення тиску, нервове напруження), що змусило його звернутися до лікарів.
Спричинену моральну шкоду позивач оцінює в …………… грн. На підставі вище викладеного, керуючись ст. ст. 4, 19, 23, 28, 175, 184 ЦПК, ст. 4, 8 (10), 18 Закону України «Про захист прав споживачів» -
ПРОШУ:
- Прийняти позовну заяву до розгляду.
- Стягнути з Відповідача, …………………………………………(повне найменування) на користь Позивача, ………………………. (прізвище, ім’я по батькові), вартість неякісного товару (послуги) (вартість ремонту неякісного товару, інші витрати, пов’язані з придбанням товару неналежної якості.
- Стягнути з Відповідача, …………………………………………(повне найменування) на користь Позивача, ………………………. (прізвище, ім’я по батькові) суму моральної шкоди у розмірі …………………………….. (………………….) гривень.
- Судові витрати покласти на Відповідача.
ДОДАТКИ:
- копія паспорту;
- копія вантажної декларації (якщо є)
- копія фіскального чека;
- копія акту пошкодження (нестачі) вантажу (якщо складався );
- копія претензії;
- копії інших документів, що є доказами у справі
- копія позовної заяви та доданих до неї документів для відповідача.
«……» ………………. 20……року
підпис
Приклад написання позовної заяви
До ____ суду
Адреса: ________
Позивач: ПІБ позивача
Адреса: адреса позивача
Телефон: номер телефону
Відповідач: ПІБ відповідача
Адреса: адреса відповідача
Телефон: номер телефону
Ціна позову: сума позову
Судовий збір: не сплачується
Позовна заява про захист прав споживачів
- Вступ:
"_____" _______ 20____ року Позивач придбав у Відповідача товар: назва товару, кількість/вага, характеристики товару/послуги. Придбання товару підтверджується чеком/накладною/договором (копія додається). Загальна вартість товару становила сума (прописом) гривень. - Обставини виявлення неналежної якості товару/послуги:
Після опис обставин, за яких було виявлено неналежну якість товару (наприклад, після розпакування, після використання тощо). - Претензії та вимоги до відповідача:
Одразу після виявлення факту неналежної якості товару (послуги) Позивач звернувся до Відповідача з вимогою:
- заміни товару на аналогічний якісний;
- відшкодування витрат на усунення дефектів;
- повернення грошових коштів за товар/послугу.
- Відсутність відповіді від відповідача або неадекватна відповідь:
На письмову претензію Відповідач відповів: (текст відповіді або зазначити, що не було надано жодної відповіді). - Завдана моральна шкода:
Позивач також поніс моральну шкоду через опишіть негативні наслідки, такі як стрес, нервове напруження, необхідність витратити час на вирішення проблеми, звернення до лікарів, тощо. Сума моральної шкоди становить сума (вказати в гривнях). - Підстави для звернення до суду:
Відповідно до ст. 8 Закону України "Про захист прав споживачів" Позивач має право на заміну неякісного товару, відшкодування збитків або моральної шкоди через порушення прав споживача.
Прохання до суду:
Прошу:
- Прийняти позовну заяву до розгляду.
- Стягнути з Відповідача на користь Позивача вартість неякісного товару (послуги).
- Стягнути з Відповідача суму моральної шкоди в розмірі сума гривень.
- Покласти судові витрати на Відповідача.
Додатки:
- Копія паспорта Позивача.
- Копія фіскального чека (якщо є).
- Копія акта огляду товару.
- Копія претензії до Відповідача.
- Інші документи, що підтверджують позов.
"" _______ 20 року
Підпис
Крок 3: Підготовка до подання позову
Перед поданням позову важливо перевірити всі додатки та переконатися, що вони відповідають вимогам суду. Позовну заяву слід подати в трьох примірниках, якщо ви подаєте її особисто, або в двох, якщо відправляєте її поштою (рекомендованим листом з повідомленням про вручення). Оригінали документів беріть з собою на засідання суду.
FAQ: Поширені запитання
Чи обов’язково подавати доказ про якість товару чи послуги?
Так, для того щоб довести факт неналежної якості товару або послуги, необхідно надати докази, такі як акт огляду товару, висновок експерта, або інші документи, що підтверджують надану інформацію.
Як визначити моральну шкоду?
Моральна шкода визначається на підставі того, як порушення ваших прав вплинуло на ваше психічне та фізичне здоров'я. Оцінка моральної шкоди проводиться судом на основі поданих доказів.
Як оформити позов, якщо я не маю чека або іншого документа, що підтверджує покупку товару?
В такому випадку можна використовувати інші докази, наприклад, свідчення свідків, виписки з банківських рахунків, квитанції, договори або інші документи, що підтверджують факт придбання товару.
Як подати позов без сплати судового збору?
Згідно з частиною 3 статті 22 Закону України «Про захист прав споживачів», споживачі звільняються від сплати судового збору за позовами, що пов’язані з порушенням їхніх прав.
Як довго буде тривати розгляд справи?
Термін розгляду позову залежить від навантаження суду, але зазвичай це займає кілька місяців. Суд може розглядати справу як за участю сторін, так і без їх присутності, якщо докази є достатніми.
Інші документи даної рубрики
Позовна заява про визнання втрати права користування житлом
Пропонуємо шаблон і приклад написання позовної заяви про визнання втрати права користування житловим приміщенням
Рубрика: Права споживача
Претензія до продавця на обмін, повернення неякісного товару
Пропонуємо шаблон і приклад написання скарги, претензії щодо обміну або повернення неякісного товару
Рубрика: Права споживача
Позовна заява на повернення депозиту
Подання позовної заяви до суду супроводжується попереднім етапом підготовки всіх необхідних документів і розрахунками.
Рубрика: Права споживача
Скарга до Мінсоцполітики: відмова у виплаті допомоги сім'ї
Приклад скарги в Міністерство соціальної політики про відмову у виплаті державної соціальної допомоги сім'ям з дітьми
Рубрика: Права споживача
Скарга до Держпродспоживслужби щодо порушення прав споживача
Пропонуємо бланк та зразок написання скарги про порушення прав споживача до Держпродспоживслужби
Рубрика: Права споживача